Bijlage(n) toevoegenBijlage toevoegen
kies uit bibliotheek
verwerk gedropte files...

Ombudsman Metropool Amsterdam

Home

3D casus: Aan alle kanten zit het tegen

Een man heeft sinds vijf maanden, toen zijn WW uitkering afliep, geen inkomsten. Zijn aanvraag om een bijstandsuitkering is niet gehonoreerd vanwege geen gehoor geven aan oproep voor gesprek. En dát werd weer veroorzaakt doordat zijn verhuurder post uit de algemene brievenbus ontvreemdt. Omdat hij geen uitkering heeft kan hij nu ook niet meer bij de Voedselbank terecht.

Verder heeft zijn verhuurder een nieuw slot op de voordeur geplaatst zonder de man een exemplaar te geven. Hij kan dus niet in zijn eigen woning; hij slaapt bij diverse vrienden. Hij is onder behandeling voor ADHD en depressieneiging. Huur en zorgverzekering zijn al enkele maanden niet meer betaald.

De ombudsman zorgt dat hij een afspraak krijgt bij een gemeentelijke organisatie die hem op meerdere vlakken kan bijstaan. Tevens vraagt hij aan de sociale dienst naar de stand van zaken (nieuwe) uitkering.

Deze man ondervindt een aaneenschakeling van problemen in het Sociaal Domein en dreigt tussen de wal en het schip te vallen. Zonder integrale hulpverlening komt hij er niet uit.