Bijlage(n) toevoegenBijlage toevoegen
kies uit bibliotheek
verwerk gedropte files...

Ombudsman Metropool Amsterdam

Home

3D casus: Onrust over SVB en de uitbetalingen van het pgb

De laatste twee weken zijn we meerdere keren benaderd door mensen die veel onrust hebben door de Sociale Verzekeringsbank (SVB). De site van SVB ligt volgens hen regelmatig 'plat' en de telefonische bereikbaarheid laat eveneens te wensen over.

 

Soms verloopt daardoor het formele moment dat de urenbriefjes moeten zijn ingediend en krijgen ze te horen dat de uitbetaling daarom een maand later zal plaatsvinden. Ook maken ze zich in meer algemene zin zorgen, omdat hun vragen onbeantwoord blijven. Omdat de SVB niet onder de lokale ombudsman valt, heb ik deze klachten aan de Nationale Ombudsman 'warm overgedragen' (ambtelijk jargon voor eerst bellen en uitleggen wat er aan de hand is, zeker stellen dat de ander het oppakt en daarna pas de mail doorsturen). Tevens zal ik een brief naar de verantwoordelijke afdeling binnen de gemeente sturen, met het verzoek alert te zijn en in uitzonderlijke gevallen mensen te hulp te schieten: het kan immers niet zo zijn dat door de problemen bij de SVB mensen concreet in de knel komen.