3D: Pgb-problemen bij de SVB.
Veel mensen met een pgb beleven zware tijden. Niet zozeer vanwege een geestelijke, of lichamelijke beperking waar ze elke dag mee moeten leven, maar vanwege de administratieve problemen die de nieuwe regeling veroorzaakt heeft. Niet alleen hebben niet alle gemeenten op tijd alle relevante informatie doorgegeven aan de SVB, maar ook blijkt de ICT aldaar problematisch te zijn.
De paniek wordt steeds groter, naarmate het langer duurt voordat de declaraties van de mantelzorgers betaald worden. Velen zijn van dat pgb afhankelijk, en de kleinste rimpeling is voor hen een grote verstoring. Achter de schermen werken ook de ombudsmannen aan een noodvoorziening. Maandag 9 februari meldt de Nationale ombudsman dat pgb-ers met dringende declaratieproblemen kunnen bellen met de Nationale ombudsman, die een hotline met de SVB heeft. Sommige gemeenten hebben daarbij nog een eigen achtervang georganiseerd. Als lokale ombudsman heb ik intensief contact met een aantal gedupeerde pgb-ers, en ik probeer hen te helpen. Dankzij de goede samenwerking met de Nationale ombudsman en de verantwoordelijke gemeentelijke dienst, kunnen we de crisissituaties opvangen, maar het leed is al geschied.
De SVB-perikelen lijken erop te wijzen dat de uitvoering van deze regeling niet voldoende doordacht is door beleidsmakers. Als je naast een pgb-houder gaat zitten, en je reconstrueert wat deze allemaal moet doen en hoe ingewikkeld het uitvoeringsproces is, dan besef je dat beleid maken vele malen eenvoudiger is dan dat gemaakte beleid uitvoeren.
