Bijlage(n) toevoegenBijlage toevoegen
kies uit bibliotheek
verwerk gedropte files...

Ombudsman Metropool Amsterdam

Home

3 D casus: Postproblemen

Wij kwamen hem in de tweede decentralisatiebrief al tegen: De man die al vijf maanden geen inkomsten heeft. Zijn aanvraag voor een bijstandsuitkering is niet gehonoreerd omdat hij geen gehoor heeft gegeven aan een oproep voor een gesprek bij de uitkerende instantie. Dit alles heeft te maken met een ruzie met zijn verhuurder, die zijn post opzettelijk achterhoudt.

Als de man daarom aan de gemeente vraagt om uitnodigingen voor gesprekken en andere belangrijke mededelingen ook per email aan hem te versturen krijgt hij als antwoord: “De gemeente verwacht van u dat u kennis kan nemen van de inhoud van brieven op het door u opgegeven verblijfadres. Het is niet ons beleid dat deze brieven per email worden toegestuurd.” Iemand meldt dat hij problemen met zijn post heeft, en dan luidt het antwoord van de gemeente in dit digitale tijdperk, waarin een bijstandsaanvraag bij voorkeur digitaal moet worden ingediend, dat het niet het beleid is om brieven per mail te sturen. Wat moet deze aanvrager dan doen? En belangrijker: het afwijzen van een aanvraag omdat iemand om duidelijke redenen vraagt om per email te communiceren heeft niets te maken met de bijstandsbehoeftigheid van deze meneer. En die bijstandsbehoeftigheid is wat de gemeente moet onderzoeken, niet of meneer bij zijn brievenbus kan.