Bijlage(n) toevoegenBijlage toevoegen
kies uit bibliotheek
verwerk gedropte files...

Ombudsman Metropool Amsterdam

Home

3D casus: Onduidelijke klacht aan meerdere instanties

Een kind van ouders die uit elkaar zijn, verblijft zowel bij de moeder als de vader. De moeder stuurt de ombudsman en diverse instanties die bij jeugdhulp betrokken zijn een klacht. Zij vindt dat er te weinig gedaan wordt om de veiligheid van haar zoon tijdens zijn verblijf bij zijn vader te waarborgen. In eerste instantie dient de verantwoordelijke organisatie zelf de klacht te behandelen. PasĀ  wanneer dat niet gebeurt of de klacht niet naar tevredenheid is opgelost, is de ombudsman aan zet.

Een maand later ontvangt de ombudsman een e-mail die gericht is aan een groot aantal betrokken organisaties en de pers. Daarin uit zij haar bedenkingen over de veiligheid van haar zoon tijdens bezoeken aan familie. Zo heeft hijĀ  daar een film gezien waarin drugs worden gebruikt. Het is niet bekend wat er met haar klachten is gebeurd. De ombudsman stelt voor dat de vrouw voor hulp bij haar klachten contact opneemt met het (landelijke) Advies en Klachtenbureau Jeugdzorg. Zij kunnen mensen helpen hun weg te vinden in de verschillende mogelijkheden om te klagen. De ombudsman kan alleen iets doen als de klacht eerst door de organisatie zelf is behandeld. Vaak is de oplossing immers in de organisatie zelf te vinden. Het valt op dat de moeder haar mails aan meer dan tien instanties richt. Hierdoor is de kans groot, dat niemand zich aangesproken voelt, of juist dat er meerdere instanties tegelijk in actie komen. Om deze reden stelt de ombudsman ook de andere ontvangers van de laatste mail op de hoogte van zijn reactie aan de moeder.