3D casus: Verdwaald in nieuwe zorgregels
Een vrouw met een ernstige progressieve ziekte komt in de problemen doordat een aanvraag voor bijzondere bijstand voor meerkosten niet goed behandeld wordt.
De klachtafhandeling laat vervolgens ook te wensen over. Met de overdracht van bevoegdheden naar de gemeente was het de bedoeling dat er een centrale casemanager zou zijn, die problemen op alle gebieden aanpakt. De huidige casemanager doet veel, maar is – zoals ook zijn opdracht is – alleen gericht op de WMO en kan haar met deze zaak niet helpen. Ook kan hij het probleem niet oplossen dat mevrouw, die vroeger een AWBZ-PGB had voor verpleging en begeleiding, nu zowel bij de ziektekostenverzekering moet aankloppen (voor de verpleegkosten) als bij de WMO (voor haar begeleiding). De ombudsman vraagt landelijk aandacht voor dit probleem, waar vele vroegere AWBZ-cliënten mee blijven zitten. Ook voor de voorzieningen in haar huis loopt mevrouw tegen vergelijkbare problemen aan, sommige voorzieningen zijn voor de WMO, andere voor de woningbouwvereniging als verhuurder. Een casemanager die mevrouw kan helpen door de bomen het bos te vinden is geen overdreven luxe.
