Bijlage(n) toevoegenBijlage toevoegen
kies uit bibliotheek
verwerk gedropte files...

Ombudsman Metropool Amsterdam

Home

3D casus: Zonder waarschuwing gekort op bijstandsuitkering

Een echtpaar met een aanvullende bijstandsuitkering klaagt dat in één keer en zonder waarschuwing vooraf zes maanden pensioen wordt ingehouden op deze uitkering. Het echtpaar duikt daardoor onder de beslagvrije voet en kan de huur niet betalen. Dit terwijl het echtpaar bezig is met schuldhulpverlening en daardoor geen nieuwe schulden mag maken.

Verzoeken om opheldering/betalingsregeling leiden niet tot enige inhoudelijke reactie. Wanneer de ombudsman belt blijkt een medewerker er mee bezig, kennelijk zonder daarover te communiceren met het echtpaar.

 

Nog een klager wordt geconfronteerd met een plotselinge en onaangekondigde verrekening op zijn aanvullende bijstandsuitkering, waardoor hij in de problemen komt met het betalen van huur etc. Nadat de man om een betalingsregeling heeft verzocht, wordt die inderdaad en zonder problemen getroffen. Het kwaad is dan al geschied, de achterstanden zijn ontstaan en de man moet proberen die in te lopen met een inkomen, waarop ingevolge de betalingsregeling ook nog wordt gekort. De vraag rijst waarom het op die manier moet. Waarom niet eerst aankondigen dat een schuld is ontstaan en overleggen over de manier waarop die ingelopen kan worden? Er kan dan rustig maandelijks worden ingelost en hoeven er geen schulden te ontstaan.

Ook bij een andere klacht valt op dat geen rekening wordt gehouden met de beslagvrije voet, waardoor noodzakelijke betalingen voor huur, energie en ziektekostenverzekering in het gedrang komen. Die beslagvrije voet is er om mensen met schulden – en vooral ook hun gezinnen – te beschermen. Het moet wel mogelijk zijn om op een menswaardige manier door te leven, ook als er sprake is van (aanzienlijke) schulden. Dit onderwerp nemen we mee in ons periodiek overleg met andere gemeentelijke ombudsmannen en de Nationale Ombudsman.