-
Een achterbuur ondervindt regelmatig geluidsoverlast van de afzuiginstallatie van een buurtwerkplaats. Hij wendt zich tot de Dienst Milieu en Bouwtoezicht (DMB) en enige tijd later ook tot het stadsdeel Westerpark. Van het stadsdeel ontvangt hij geen inhoudelijke reactie. DMB verricht een meting ...
-
De elektrische rolstoel waar een vrouw al jarenlang gebruik van maakt is aan vervanging toe. Eind
november 2005 vraagt zij een nieuwe rolstoel aan. Die wordt op 25 augustus 2006 geleverd, maar is
buiten de woning niet bruikbaar omdat de verlichting niet werkt. Welzorg zal dit in orde maken. De
vr...
-
Vanaf eind mei 2009 komen er bij de ombudsman klachten binnen over de slechte telefonische bereikbaarheid van de Dienst Belastingen en over achterstanden bij het inboeken van bezwaarschriften en verzoeken om kwijtschelding. Het gevolg is dat er ten onrechte tot invordering wordt overgegaan.
De o...
-
Twee burgers wenden zich tot de ombudsman met vergelijkbare klachten. Ze vinden de informatie in besluiten van de Dienst Werk en Inkomen over hun recht op langdurigheidstoeslag onbegrijpelijk. De ombudsman stuurt de klachten ter behandeling door. Inhoudelijk pikt de dienst de klacht prima op: de ...
-
Een mevrouw van 84 jaar, bezitster van een Europese gehandicaptenparkeerkaart, parkeert haar auto nabij de ingang van het Amstelstation in Amsterdam op een plaats voor een vergunninghouder gemarkeerd met kenteken van diens auto.
Mevrouw verkeert in de veronderstelling dat zij op deze plek mag pa...
-
Vanaf oktober 2008 wenden verschillende burgers van buiten Amsterdam zich tot de ombudsman, omdat zij naheffingsaanslagen hebben gekregen terwijl hun Europese gehandicaptenparkeerkaart zichtbaar achter de voorruit lag. Men weet niet beter dan dat met de Europese gehandicaptenparkeerkaart (gpk) ov...
-
In november 2007 overlijdt in Amsterdam, stadsdeel Centrum, een vrouw als gevolg van een botsing met een tram. Omdat de communicatie en afstemming tussen de betrokken (overheids)instanties na het ongeluk volgens de schoonzoon onvoldoende zijn geweest, wendt hij zich schriftelijk tot de burgemeest...
-
DWI nodigt een vrouw uit voor een gesprek over haar re-integratie. Als haar begeleider van Jellinek, die de vrouw wil begeleiden, vraagt de afspraak te verplaatsen, omdat hij niet kan, krijgt hij nul op rekest: de vrouw moet naar de afspraak komen, vindt de dienst. De begeleider dient namens verz...
-
Een man vraagt Langdurigheidstoeslag 2006 aan. Zijn netto maandinkomen is lager dan het op het
aanvraagformulier genoemde toetsbedrag. De dienst wijst de aanvraag af, omdat zijn jaarinkomen in de referteperiode te hoog is. Ook het bezwaar van de man verklaart de dienst ongegrond. In beroep verkla...
-
In juli 2009 heeft de gemeente nieuw beleid ten aanzien van short stay vastgesteld. Dit rapport gaat over de handhaving van short stay in de periode ervoor, maar is ook van belang voor de toekomstige handhaving van het nieuwe beleid. De eigenaresse en beheerder van een aantal panden wenden zich t...
-
Een man heeft diverse lichamelijke klachten, die ervoor zorgen dat hij zich moeilijk buitenshuis kan verplaatsen. Hij had een gesloten buitenwagen, maar die is al enkele jaren kapot en de Dienst Zorg en Samenleven vind dat een scootmobiel een voldoende vervoersvoorziening is. De man vecht dat aan...
-
De Dienst Werk en Inkomen beëindigt een aanvullende bijstandsuitkering. Het bezwaarschrift van cliënte wordt gegrond verklaard en haar uitkering moet in afwachting van nader onderzoek ongewijzigd worden voortgezet.
Wanneer zij na twee maanden nog geen geld heeft ontvangen, dient haar advocaat op...
-
Een vrouw heeft recht op een scholierenvergoeding, maar verneemt dat DWI deze op een verkeerde rekening gestort heeft. Telefonisch lukt het haar niet dit recht te zetten en ze dient een klacht in. De klachtbehandeling leidt echter evenmin tot het gewenste resultaat en zij gaat naar de ombudsman. ...
-
Een man heeft een onvolledige AOW uitkering en een pensioen. Hij heeft een schuld bij de Dienst Belastingen, en de dienst laat beslag leggen op het pensioen van de man. De man komt door het beslag in de problemen met de betaling van vaste lasten. Hij stapt naar de ombudsman. De dienst laat weten ...
-
In januari 2003 meldt de Sociale Dienst verzoekers dat zij in aanmerking komen voor de collectieve AV- plusverzekering bij Agis. Verzoekers gaan op dit aanbod in. De collectieve verzekering loopt vanaf maart 2003.
Verzoekers informeren in de loop van het jaar meerdere keren bij de Sociale Dienst...
-
In september 2008 dient een inwoner van stadsdeel Noord mondeling een klacht bij het stadsdeel in. Half november 2008 vindt de hoorzitting plaats. Het stadsdeel zegt toe dat hij binnen vier weken een schriftelijke reactie zal krijgen. Twee maanden later, half januari 2009, volgt die reactie. Op é...
-
Een vrouw ontvangt sinds januari 2005 bijzondere bijstand vanwege medische kosten. In 2008 laat de Dienst Werk en Inkomen (DWI) van de gemeente Amsterdam haar vanwege een heronderzoek opnieuw keuren door de GGD. Verzoekster is niet tevreden over de behandeling van haar daarop volgende aanvragen b...
-
Een man parkeert zijn auto bij zijn flat in het stadsdeel Zuideramstel. Bij de parkeerplaats staat
geen waarschuwingsbord dat er binnenkort werkzaamheden zullen gaan plaats vinden. Als hij
enige dagen later terug komt blijkt er een verkeersbord geplaatst te zijn voor een
gehandicaptenparkeerplaat...
-
Een interventie cardioloog verhuist van stadsdeel Oud-Zuid naar stadsdeel Zuideramstel. Hij heeft zijn auto nodig voor zijn werk omdat hij, in geval van nood, binnen 15 minuten in het ziekenhuis moet zijn om medische zorg te verlenen. De cardioloog beschikt over een parkeervergunning voor Oud-Zui...
-
Waternet begint een gerechtelijke invorderingsprocedure bij een vrouw in Amsterdam voor achterstallig watergeld. Een door de vrouw geraadpleegde sociaal raadsman tekent verzet aan. Hij voert hierbij onder meer aan dat er op de betreffende weg waar de vrouw woonachtig is, meerdere mensen met dezel...
-
Verzoeker kan niet met zijn klantmanager overweg. Hij heeft diverse afstemmingen gehad en raakt hierdoor in de schulden. Verzoeker meent dat de klantmanager hem dwars zit en hij wil graag een andere klantmanager. De dienst wijst dit af.
De ombudsman toetst aan het vereiste van correcte bejegenin...
-
Samenvatting
Een bewoner van het stadsdeel Oost-Watergraafsmeer stuurt al sinds 2006 regelmatig e-mails
naar het stadsdeel over de smerige ondergrondse afvalcontainers bij hem in de buurt die veel te
vol zijn en niet tijdig worden geleegd.
Aangezien de man voor deze slechte service geen belasting...
-
Samenvatting
Een man is sinds 2001 eigenaar en bewoner van een woonboot van 80 m2. Steeds gaat de
Amsterdamse Belastingdienst bij het opleggen van aanslagen uit van een oppervlakte van 94 m2.
De aanslagen zijn dan ook te hoog; de man betaalt ze gedeeltelijk. Na een van de vele
bezwaarschriften di...
-
Een bewoner van een benedenwoning in Oud-West ondervindt al bijna tien jaar (geluids)overlast van de
bovenburen. Er wordt veel geschreeuwd, gestampt en op luide toon gediscussieerd. Ook staat de tv vaak keihard aan. De man constateert dat de gemeentelijke instellingen zoals het Sociaal Meldpunt (...
-
Samenvatting
Eind 2006 legt de gemeente Zaanstad bij verzoeker in de straat een nieuw riool aan. De
werkzaamheden hebben volgens verzoeker en zeventien buren tot gevolg dat er permanent water
onder hun huizen staat. Verzoeker stuurt naar het college van burgemeester en wethouders een
brief waarin...