-
Een inwoonster van Amsterdam dient een klacht in bij de thuiszorgorganisatie die haar huishoudelijke hulp verleent in het kader van de Wet maatschappelijke ondersteuning. Ze vindt de antwoordbrief heel summier en gaat daarom naar de Gemeentelijke Ombudsman. Die vraagt de Dienst Zorg en Samenleven...
-
Een man ligt zo’n twintig jaar met zijn woonschip en werkschuit in het Westerdok, waar hij een scheepsreparatiebedrijf heeft. Wanneer hij in 2002 verneemt dat het Westerdok ontwikkeld gaat worden, geeft hij aan dat hij zijn bedrijf elders wil uitoefenen. Het woonschip en een werkschuit vormen een...
-
Een vrouw wendt zich namens haar ouders tot het Meldpunt Zorg en Overlast met een verzoek om informatie over de eventuele ondersteuning van het gezin bij zorgen om een gezinslid. Ze spreekt met het meldpunt af dat een medewerker van de GGD contact zal opnemen om het gezin te informeren. Uitdrukke...
-
Aan een bedrijf wordt een voorlopige aanslag Verontreinigingsheffing opgelegd. De definitieve aanslag blijkt aanmerkelijk lager te zijn. Aangezien het bedrijf de aanslag niet voor de vervaldag heeft betaald wordt invorderingsrente in rekening gebracht. De invorderingsrente wordt berekend over de ...
-
Een vrouw staat met haar fiets op het perron. In haar buurt staan een aantal Openbaar Vervoer-controleurs. De vrouw stapt samen met de controleurs in een coupé. Als de deuren dichtgaan deelt één van de controleurs een bon uit omdat er geen fietsen in de betreffende coupé geplaatst mag worden. De ...
-
Een woningbouwcorporatie vraagt in 2000 een vergunning voor tijdelijke verhuur aan bij de dienst Wonen Amsterdam voor een woning in verband met “vernieuwbouw”. Hieronder wordt verstaan de modernisering of verbetering van de woning die niet tijdens bewoning kan worden uitgevoerd. De vergunning wor...
-
In het kader van zijn jaarplan heeft de Gemeentelijke Ombudsman onderzoek gedaan naar de infrastructuur van klachtbehandeling bij Bureau Jeugdzorg Agglomeratie Amsterdam (BJAA). Het
onderzoek heeft het karakter van een quick scan en is hoofdzakelijk uitgevoerd via
dossieronderzoek en interviews m...
-
Een man dient op 28 maart 2008 – met een beroep op de Wet openbaarheid van bestuur – een verzoek om informatie (Wob-verzoek) in bij het college van burgemeester en wethouders en bij de burgemeester van Amsterdam. Ondanks rappellen ontvangt hij - afgezien van een ontvangstbevestiging – niet de gev...
-
Een vergunninghoudster parkeert haar auto in Amsterdam en gebruikt deze de volgende dag niet. Kort hierop ontvangt zij voor de twee dagen afzonderlijk een boete voor het parkeren op een gehandicaptenparkeerplaats. Hierop neemt haar echtgenoot contact op met Dienst Stadstoezicht. Hij voert aan dat...
-
Eind juli 2008 dient een man een klacht in over het feit dat zijn echtgenote erg lang wacht op toelating tot een taalcursus in het kader van haar inburgering. Hij vreest dat zijn echtgenote in de problemen zal komen door het verstrijken van fatale termijnen. Wanneer hij geen reactie krijgt op de ...
-
De gemeente Amsterdam legt op de Vijzelgracht een diep metrostation aan als onderdeel van de Noord/Zuidlijn. Bij ontgravingswerkzaamheden is tot tweemaal toe lekkage opgetreden in de diepwand waardoor schade aan de belendende panden is ontstaan. Bij beide incidenten zijn de zwaarst getroffen pand...
-
De ombudsman ontving en ontvangt met regelmaat klachten over de uitvoering van de re-integratietaak door DWI. Die klachten zijn divers; ze gaan onder meer over gebrekkige communicatie met de klant over zijn traject, over ongeschiktheid van het traject en ook over de klachtenprocedure. Hierin vond...
-
voorgeschiedenis: rapport ‘Geen handhaving’ (RA0713401)
Sinds 1994 proberen bewoners van de Nauernasche Vaartdijk de gemeente Zaanstad er toe te bewegen maatregelen te nemen tegen een daar illegaal afgemeerde woonark. De ark belemmert in ernstige mate het uitzicht van de bewoners. Ondanks stevige...
-
Waternet brengt per kwartaal een voorschotbedrag voor het gebruik van water in rekening. Een inwoonster van Amsterdam vraagt om maandelijkse betalingen te mogen doen. Waternet vindt dat goed, maar het bedrijf schrijft vervolgens maandelijks het volledige kwartaalbedrag van de rekening af. Terugbe...
-
Verzoekster ontvangt in 2008 bijzondere bijstand voor woninginrichting en overlegt daarvoor bonnen. Per brief legt verzoekster gemotiveerd uit waarom zij, in afwijking van de door de dienst opgestelde inventarisatielijst, een paar andere goederen heeft aangeschaft. Hierop legt de dienst een huisb...
-
Een ouder echtpaar bestelt drie setjes kraskaarten. Het bedrag wordt direct van hun rekening afgeschreven, maar zij ontvangen maar twee setjes kaarten. Hierop neemt de dochter van het echtpaar contact op met de dienst. Wanneer dit niet tot het toesturen van de ontbrekende kraskaarten leidt, heeft...
-
Aanleiding
In de loop van 2008 ontving de ombudsman via verschillende kanalen signalen dat er in Amsterdam onduidelijkheid bestond over de behandeling van openbaar vervoersklachten (OV-klachten). Hij heeft daarom onderzoek gedaan naar de vraag wie verantwoordelijk is voor deze klachten. Hierbij i...
-
Een huiseigenaar beklaagt zich over het feit dat de Dienst Zorg en Samenleven een traplift voor de huurder van zijn woning laat aanleggen zonder dat hij of de Vereniging van Eigenaren daarvoor toestemming heeft gegeven. Hij is niet tevreden met de klachtbehandeling door de dienst en wendt zich to...
-
Verzoekers bedrijf gaat failliet. Om aan zijn betalingsverplichtingen jegens de hypotheekbank te voldoen is hij genoodzaakt om zijn huis verkopen. Ter voorkoming van verdere executiemaatregelen en om zoveel mogelijk aan zijn crediteur te kunnen betalen verkoopt verzoeker zijn woning onderhands. H...
-
Twee verzoekers wenden zich onafhankelijk van elkaar tot de ombudsman met klachten over de wijze waarop DWI de minimavoorziening van € 50 uitvoert. Dit bedrag wordt eenmalig door het kabinet beschikbaar gesteld aan huishoudens die van een minimuminkomen moeten rondkomen.
De aanvraagformulieren zi...
-
Een man uit Almere wijst de gemeente op een bouwwerk van zijn buurman, dat volgens hem zonder vergunning is gebouwd. Het gaat om een overkapping die aan de muur van zijn woning is vastgemaakt. Een medewerker Handhaving komt in maart 2008 kijken en bevestigt dat het bouwwerk illegaal is gebouwd. H...
-
Een vrouw uit Diemen doet een aanvraag schuldhulpverlening bij Plangroep in 2007. Daarmee gebeurt niets. Ze dient in december 2008 een klacht hierover in bij Plangroep. Ook hierop volgt geen reactie en ze wendt zich tot de ombudsman.
De gemeente Diemen meldt de ombudsman dat zij de klacht behande...
-
De zorg voor de openbare ruimte is een taak van de stadsdelen en van de dienst Infrastructuur Verkeer en Vervoer (dIVV). Via brieven en tijdens het spreekuur krijgt de ombudsman regelmatig van burgers te horen dat de stadsdelen hun meldingen niet altijd snel en naar tevredenheid afhandelen. Klass...
-
Een inwoner van Diemen en twee buren vragen een bouwvergunning aan voor een dakkapel met loggia. De gemeente vraagt de Welstandscommissie om advies. Die geeft een negatief advies, maar laat de gemeente bij twee gelegenheden weten dat alternatieven mogelijk zijn. In haar advies aan de gemeente bie...
-
Een belangenorganisatie vraagt het stadsdeel in 2006/2007 om handhaving van illegale hekwerken en bedrijfsactiviteiten. Het stadsdeel wijst beide verzoeken af. Verzoekers bezwaarschriften worden beide gegrond verklaard. Wanneer het stadsdeel een half jaar later, in januari 2009, nog geen actie he...