Rapporten en zaakverslagen
Zinloze inspraakprocedure
28-04-2011
Een man stuurt op 11 augustus 2010 een e-mail over overlast van de bierfiets in stadsdeel Centrum aan de wethouder Verkeer en Vervoer. Er volgt een ontvangstbevestiging waarin staat dat de brief doorgestuurd is naar stadsdeel Centrum en een antwoord te verwachten is binnen zes weken. Dat antwoord komt pas eind oktober, nadat de man zelf een herinnering heeft gestuurd.
Daarnaast vraagt het stadsdeel aan burgers suggesties voor herplaatsing van een muziektempel aan te dragen. De man stuurt per e-mail een suggestie. Van een medewerkster van het stadsdeel hoort de man later dat het stadsdeel zelf al ideeën had over herplaatsing. Wanneer de tempel niet op de voorgenomen plek zou worden geplaatst, dan zal de verzameling tips van de burgers worden benut.
Uit onderzoek van de ombudsman blijkt dat het secretariaat van de wethouder de e-mail over de bierfiets pas in oktober heeft doorgestuurd naar het stadsdeel, waarna het stadsdeel de e-mail heeft beantwoord.
Verder heeft het stadsdeel de door de burgers aangedragen mogelijkheden van herplaatsing niet gebruikt bij het besluitvormingsproces over de herplaatsing, terwijl men de burgers daartoe wél heeft uitgenodigd. Beide zaken tonen dat meedenken door een burger niet altijd zinvol is.