Rapporten en zaakverslagen
Bestrijding overlast "Clubrestaurant Het Pompstation" schoot tekort
21-12-2011
Een vrouw informeert vóór de koop van haar woning in 2002 aan de Borneostraat bij het stadsdeel Zeeburg naar de bestemming van het pand ‘Het Gemaal’, dat naast haar beoogde woning staat. Zij krijgt te horen dat in het gebouw alleen feesten gegeven mogen worden. Het beleid van het stadsdeelbestuur is verder terughoudend met betrekking tot horeca in de buurt en er zijn geen plannen voor de wijziging van de bestemming. De vrouw koopt de woning.
In 2007 geeft de eigenaresse van Het Gemaal aan dat zij een restaurant met terras wil gaan houden en dus dagelijks open wil zijn voor gasten. Deze functie is niet in het bestemmingsplan opgenomen, maar het stadsdeel verleent haar een vrijstelling. De vrouw en een aantal buurtbewoners stappen naar de rechter. Tijdens deze procedure wordt Het Gemaal overgenomen door een nieuwe eigenaar en krijgt de naam ‘Het Pompstation’. In december 2009 opent Het Pompstation officieel zijn deuren en wordt een openingsfeest gehouden. Dit feest bezorgt buurtbewoners ernstige overlast. Voordat de Raad van State in beroep een uitspraak kan doen over de verleende vrijstelling, wijzigt het stadsdeel het bestemmingsplan zodat een restaurant met terras mogelijk is en een vrijstelling niet meer nodig is.
De vrouw en andere buurtbewoners ondervinden sinds de opening van Het Pompstation veel geluid- en lichtoverlast en dienen daarom verschillende verzoeken tot handhaving in. Omdat de acties van het stadsdeel de overlast niet verminderen, wenden zij zich tot de ombudsman. Het onderzoek van de ombudsman leidt ertoe dat aan het stadsdeel acht aandachtspunten worden opgedragen met betrekking tot de handhaving van overlast en de communicatie naar de buurtbewoners. Na een half jaar neemt de ombudsman de stand van zaken op. De ombudsman constateert dat het stadsdeel veel geluidsmetingen heeft gedaan, maar deze op te grote afstand van Het Pompstation heeft uitgevoerd en bovendien niet op de tijdstippen waarvan de vrouw aangeeft dat de overlast het ergst is. Met betrekking tot de communicatie naar de bewoners constateert de ombudsman dat deze nog niet geheel op orde is. Het stadsdeel had de buurtbewoners actiever en regelmatiger moeten informeren. Tot slot is de ombudsman van mening dat de typering van de bestemming van “Clubrestaurant Het Pompstation” als ‘café-restaurant met zaalhuur’ niet goed vol te houden is door de aard van de activiteiten die in de weekendavonden en –nachten structureel ondernomen worden.
Aanbevelingen
De ombudsman verzoekt de portefeuillehouder Horeca te bevorderen dat:
- regelmatig en actief informatie aan de buurtbewoners over relevante ontwikkelingen in hun buurt wordt verschaft;
- steekproefsgewijs en op aangeven van buurtbewoners geluidsmetingen blijven plaatsvinden ter plaatse en op het tijdstip van de ondervonden geluidsoverlast;
- lichtcontroles steekproefsgewijs plaatsvinden;
- controles van de geluidssluis daarbij meegenomen worden;
- nader onderzocht wordt of de typering van Het Pompstation als ‘café- restaurant met zaalhuur’ ook in de weekendnachten aansluit bij de activiteiten.