Rapporten en zaakverslagen
Vertraging bij verkeerskwesties
21-12-2012
Een bewoner van de Nieuwstad in de oude kern van Weesp, wendt zich voor twee verkeersproblemen tot de gemeente. Ten eerste vraagt hij de gemeente om maatregelen te nemen tegen de toegenomen verkeersdrukte in zijn straat. Daarnaast speelt dat de garage bij zijn woning op een steeg uitkomt. Deze steeg is aan één kant open en aan de andere kant afgesloten door een paaltje. De open kant wordt vaak geblokkeerd door geparkeerde auto’s. Hij vraagt de gemeente om er voor te zorgen dat hij de steeg ook via afgesloten kant met zijn auto in en uit kan. De man ontvangt in eerste instantie geen reactie op zijn vragen. Daarom wendt hij zich tot de ombudsman.
Vast staat dat de gemeente pas na maanden en na tussenkomst van de ombudsman reageert op de klachten van de man over verkeersdruk in zijn straat en toegezegde acties, ook met betrekking tot de plaatsing van een klappaal te laat uitvoert.
De gemeente had de klachten van de bewoner eerder moeten oppakken en de termijnen voor het uitvoeren van acties realistischer moeten plannen. Op die manier voorkomt de gemeente dat ze deze termijnen niet haalt en zodoende aan betrouwbaarheid inboet. Daarnaast verwacht de ombudsman dat de gemeente hem op voortvarende wijze van de gevraagde informatie voorziet.
Over het geheel genomen heeft de gemeente niet voortvarend gehandeld.
Aanbeveling
De ombudsman beveelt de wethouder Verkeer en Vervoer de mogelijkheden te onderzoeken de man een sleutel te geven ten behoeve van de toegang tot zijn garage.
Opvolging
De gemeente Weesp laat weten dat zodra de financiële aspecten duidelijk zijn, een voorstel aan het college van burgemeester en wethouders zal worden voorgelegd om te besluiten tot sleutelverstrekking aan de man.