-
Een man heeft een klacht over zijn urenvergoeding bij het werk-leerbedrijf Pantar. Omdat hij zich ook wendt tot de ombudsman neemt deze telefonisch contact met de man op. De ombudsman spreekt met hem af dat hij de ombudsman weer kan inschakelen, als hij over twee weken nog geen reactie heeft ontv...
-
Een vrouw uit Almere heeft een klacht over de klachtafhandeling door haar gemeente. In de klachtafhandeling geeft de gemeente aan ten tijde van de onderbewindstelling van de vrouw correct te hebben gehandeld. De vrouw klaagt echter over wat er gebeurd is toen het bewind beëindigd was. De bewindvo...
-
Een man beklaagt zich over het onderhoud aan een gemeentelijke heg bij zijn gebouw. Op een verzonden bericht hierover aan de gemeente ontvangt hij geen reactie. De ombudsman stuurt zijn klacht door naar de gemeente Almere ter behandeling in de eerste lijn.
-
Een man beklaagt zich over het uitblijven van een reactie op een aanvraag voor een offerte voor eeuwigdurende erfpacht, terwijl zijn buren wel antwoord hebben gekregen. De ombudsman stuurt zijn klacht door naar de gemeente ter behandeling in de eerste lijn.
-
Een echtpaar beklaagt zich over wijzigingen in de Stadspas en over de verwijzing van de gemeente naar een niet bestaande site. De ombudsman adviseert de klacht eerste bij het klachtenteam van WPI (Werk, Participatie en Inkomen) in te dienen.
-
Een man met twee kinderen heeft na zijn echtscheiding zijn woning moeten verkopen. Van de koper mocht hij blijven wonen tot hij iets anders zou hebben gevonden, maar die afspraak wordt niet nagekomen. Ze dreigen op straat te komen staan, waarna een urgentieverklaring wordt aangevraagd, met positi...
-
Een vrouw beklaagt zich over de lange tijd die het duurt om een antwoord van Belastingen op een vraag te krijgen. De klacht is nog niet door de dienst behandeld, dus stuurt de ombudsman deze door.
-
De ombudsman ontvangt van de Nationale ombudsman een klacht over de vervuiling die ontstaat bij tijdelijk geplaatste containers voor de deur. De ombudsman stuurt de klacht door naar stadsdeel Zuid ter behandeling en vraagt klager de reactie van de gemeente af te wachten.
-
Een man dient net als de voorgaande jaren een verzoek in tot kwijtschelding gemeentelijke belastingen (belastingjaar 2017), maar deze wordt tot zijn grote verbazing afgewezen. Als reden hiervoor stelt de dienst Belastingen dat de man te veel vermogen op zijn bankrekening heeft staan. De man voert...
-
Een man klaagt over het feit dat hij zijn hoorzitting bij de klachtencommissie van de GGD niet mocht opnemen. Hij vraagt ruim voor de hoorzitting toestemming, welke hem geweigerd wordt. Er bestaat nog geen beleid voor het maken van opnames en de klachtencommissie is van mening dat de vertrouwelij...
-
Een man heeft een parkeervergunning maar ontvangt toch meerdere naheffingsaanslagen als hij zijn auto binnen zijn vergunninggebied parkeert. Hij tekent hiertegen bezwaar aan en legt de zaak tevens voor aan de ombudsman. Deze informeert bij de gemeente die laat weten dat er sprake is geweest van e...
-
Een man beklaagt zich over het niet nakomen van beloftes aangaande de niet werkende openbare verlichting in zijn buurt. De ombudsman stuurt zijn klacht door naar de gemeente ter behandeling in eerste lijn en vraagt de man de reactie van de gemeente af te wachten.
-
Een bewindvoerder beklaagt zich over de afdeling Werk, Participatie en Inkomen (WPI), die volgens haar de beslagvrije voet van haar cliënt niet zou hebben aangepast. De ombudsman stuurt de klacht door naar het klachtenteam WPI en vraagt de bewindvoerder de reactie daarop af te wachten. Mocht ze n...
-
Ouders vragen de kinderombudsman om een interventie. Hun kind is niet binnen de top 5 van zijn voorkeurslijst van middelbare scholen geplaatst en ervaart hier ernstige klachten van. Het kind is nu op een school geplaatst waar het helemaal niet goed gaat. Ze maken bij het schoolbestuur bezwaar teg...
-
Een man uit stadsdeel Zuidoost dient een aantal meldingen openbare ruimte in bij zijn stadsdeel. De meldingen gaan over een verkeersbord, dat na wegwerkzaamheden niet verwijderd is. De meldingen worden door de gemeente afgesloten op het moment dat ze zijn doorgegeven aan de verantwoordelijke afde...
-
Een eenoudergezin met vijf kinderen woont in een driekamerwoning. Het huis is te klein voor dit gezin, is de mening van diverse betrokken instanties. Het gezinsinkomen is echter een probleem bij het vinden van een woning met meer kamers. Urgentie voor een sociale huurwoning is afgewezen: de woons...
-
Een man meldt een probleem met zijn bijstandsuitkering voor zelfstandigen (Bbz-regeling). Omdat de bijlage niet geopend kan worden, neemt de ombudsman telefonisch contact met hem op en verneemt dat de man er zelf lijkt uit te komen.
-
Een vrouw is ontevreden over de gezinsmanager van Jeugdbescherming. Jeugdbescherming is sinds 2017 in een vrijwillig kader bij het gezin betrokken, na de scheiding van de ouders. Zij zet haar klacht door naar de klachtencommissie van Jeugdbescherming en stuurt de kinderombudsman daarvan een afsch...
-
Een anonieme verkoper op een brocantemarkt beklaagt zich over de handhaving van de regels op deze markt. De ombudsman deelt hem mee, dat hij zijn klacht eerst bij de gemeente kan indienen.
-
Een vader klaagt over het uitblijven van begeleiding door Jeugdbescherming. Zijn gezin is een half jaar geleden aangemeld bij Jeugdbescherming door het Sociaal Team Amstelveen/Aalsmeer, en er is nog geen gezinsmanager toegewezen. Omdat hulp in het vrijwillig kader niet lukt is besloten op te sch...
-
Een vrouw vergeet haar parkeerjaarkaart voor gehandicapte bezoekers te verlengen. Zij ontvangt twee naheffingsaanslagen, na haar auto te hebben geparkeerd en legt de zaak voor aan de ombudsman. Deze informeert bij de gemeente die laat weten dat de naheffingsaanslagen niet kwijtgescholden zullen w...
-
Een man verliest zijn rijbewijs en wil bij het stadsloket een nieuwe aanvragen. Het betreft een rijbewijs voor een bromfiets/scooter. Hij heeft hiervoor destijds geen examen hoeven te doen. Bij het stadsloket hoort hij dat zijn rijbewijs nergens geregistreerd staat en dat hem nu geen rijbewijs m...
-
Een man wendt zich tot de ombudsman met een klacht over het niet nakomen van een toezegging van de afdeling Werk, Participatie en Inkomen (WPI) voor een andere klantmanager. Daarnaast wordt zijn uitkering verlaagd ('afstemming'), omdat hij niet op afspraken zou komen. De ombudsman adviseert hem d...
-
Een man meldt zich bij de ombudsman. Zijn melding over een voor hem te ver gelegen afvalpunt wordt niet adequaat opgepakt. De ombudsman stuurt zijn klacht door naar de gemeente waar die in de eerste lijn zal worden behandeld. Mocht de man niet tevreden zijn met de geboden oplossing kan hij zich w...
-
Een man heeft een parkeervergunning maar ontvangt toch naheffingsaanslagen parkeerbelasting. Hij tekent bezwaar aan en legt de zaak voor aan de ombudsman. Deze informeert bij de gemeente die laat weten dat de naheffingsaanslagen zijn ingetrokken. De ombudsman sluit het dossier.