-
Een Amsterdams gezin met een koopwoning ziet zijn inkomen dalen. Het gezin neemt contact op met de gemeente Amsterdam over hun problemen. De gemeente adviseert telefonisch om de woning te verkopen om niet in de schulden te raken. Het gezin verkoopt daarop inderdaad de woning, maar nog zonder verv...
-
Een man dient voor de tweede keer een klacht in over de geluidsoverlast vanwege een beschadigde verkeersdrempel. De ombudsman neemt contact op met de gemeente en vraagt de klacht af te handelen. De gemeente Diemen handelt de klacht alsnog af door werkzaamheden te plannen ter herstel van de verkee...
-
Een drietal buurtbewoners heeft bezwaren tegen de aanleg van een moestuin achter hun tuinen. De ombudsman stuurt de klacht door naar het stadsdeel Zuidoost en verneemt telefonisch van de projectleider, dat hij een buurtoverleg gaat plannen om dit met de bewoners te bespreken. Mocht het overleg ni...
-
Een winkelier beklaagt zich erover dat het huisvuil al een week niet is opgehaald en dat er met zijn meldingen hierover de laatste weken niets gedaan wordt. De ombudsman stuurt zijn klacht door naar de gemeente en vraagt hem de reactie hierop even af te wachten. Mocht hij niet tevreden zijn over ...
-
Een man krijgt ondanks zijn verzoek om kwijtschelding toch een aanmaning waterschapsbelasting. Hij belt de gemeente en verneemt dat dit gecorrigeerd wordt en gemeld aan het waterschap. Vervolgens belt hij een aantal keren met het waterschap en verneemt dat de correctie nog steeds niet ontvangen ...
-
Een man doet een melding over een gevaarlijk geplaatste steiger. Hij krijgt als antwoord, dat dat niet anders kan en dat hij zelf het probleem moet oplossen. Daarop dient hij een klacht in, omdat hij het niet eens met dit antwoord. Tijdens telefonisch contact over de stand van zaken heeft hij 12 ...
-
Een gescheiden vader met gedeeld gezag over zijn kinderen klaagt bij de kinderombudsman. Jeugdbescherming is sinds een jaar betrokken bij het gezin in een vrijwillig kader. De man heeft geklaagd bij Jeugdbescherming, waarop een bemiddelingsgesprek volgde. Dit leidde niet tot tevredenheid en de kl...
-
Een politieman dient een klacht in bij de gemeente over een onterecht opgelegde naheffingsaanslag, maar een reactie blijft uit. De ombudsman doet navraag bij de gemeente. De gemeente laat weten dat er binnenkort een gesprek plaatsvindt met de politie, Egis parkeerbeheer en haarzelf over de zogeno...
-
Een man heeft een klacht over geluidsoverlast van evenementen. Het meldingsformulier werkt niet en ook het portal voor het inzien van de geluidsmetingen rond Westerpark werkt niet. De man wordt er moedeloos van. De ombudsman vraagt de gemeente in eerste instantie zijn klacht(en) te behandelen en ...
-
Een man klaagt over het niet of niet tijdig ophalen van bedrijfsafval van zijn restaurant. De ombudsman vraagt de gemeente dit in eerste instantie op te pakken. De gemeente laat weten dat de klacht is opgepakt en dat zij hem hebben opgelost.
-
Een verhuisde man heeft een ontheffingspas voor het inrijden van zijn oude straat ingeleverd bij stadsdeel Centrum en wacht nu al een jaar op teruggave van zijn borg van € 50,-. De ombudsman legt zijn klacht voor aan gemeente. Deze komt in actie en betaalt de borg terug.
-
Een vrouw vindt de woorden minder valide/invalide die gebruikt worden bij de aanduiding van toiletten en loketten in gemeentegebouwen kwetsend en discriminerend. De ombudsman legt haar klacht voor aan de gemeente ter behandeling in de eerste lijn. Mocht de vrouw niet tevreden zijn over de uitkoms...
-
Een vrouw wil bijzondere bijstand voor advocaatkosten. Ze ontvangt de daarvoor bestemde formulieren pas op het moment dat de termijn is verstreken voor een aanvraag. In de tussentijd heeft ze regelmatig contact gehad met de gemeente over de toezending van de formulieren. De vrouw dient een klacht...
-
Een man ontvangt een brief van zijn drinkwaterbedrijf Waternet met het verzoek zijn jaarlijkse meterstand door te geven. Hij beklaagt zich erover dat dit binnen één week moet gebeuren. Op zichzelf is dat geen probleem, maar de brief valt net tijdens de grote schoolvakantie op de mat. Veel mensen ...
-
Een bewoner van de wijk IJburg heeft uit het bouwarchief van stadsdeel Oost technische gegevens nodig van zijn huis. Die gegevens zullen zijn aanvraag voor een omgevingsvergunning completeren. De aanvraag wordt geweigerd, omdat het archief bezig is met het digitaliseren van de bouwtekeningen. Te ...
-
Een vader is verwikkeld in een complexe echtscheiding. Hij klaagt over Jeugdbescherming omdat een door hem gewenste therapie niet wordt ingezet. Volgens Jeugdbescherming omdat die specifieke therapie niet passend is voor het gezin, maar volgens vader en de beoogde behandelaar is die wel passend. ...
-
Een opvanghuis benadert de ombudsman wegens een moeder die al 5 jaar met haar kinderen op één kamer verblijft. Eén van de kinderen heeft nog geen geboorteakte en daarom geen verblijfsstatus. De andere kinderen hebben de Nederlandse nationaliteit. De vrouw heeft een verblijfsvergunning op basis va...
-
Een man is niet tevreden over de tijd en de rompslomp die gepaard gaan met de aanvraag van een parkeervergunning. Inmiddels heeft hij de vergunning ontvangen, maar vreest de volgende stap: het omzetten van het kenteken op zijn naam. De ombudsman stuurt zijn klacht door naar de gemeente met de vra...
-
Een man beklaagt zich over de vervuiling bij een bankje op zijn plein. Met zijn meldingen wordt niets gedaan, zegt hij. De ombudsman vraagt stadsdeel Centrum de klacht in eerste instantie in behandeling te nemen.
-
Een vrouw beklaagt zich over een naheffingsaanslag parkeren. Hiertegen heeft ze recentelijk een bezwaarschrift ingediend. De ombudsman vraagt haar de reactie op haar bezwaar af te wachten.
-
Een man beklaagt zich over de besluiten die zijn genomen op zijn verzoeken tot kwijtschelding van de gemeentebelastingen 2017 en 2018. De ombudsman adviseert hem de reactie van de dienst op zijn beroepsschriften hiertegen af te wachten.
-
Een man heeft een stuk grond gereserveerd om te kopen en daar een eigen woning op te bouwen. Uiteindelijk blijkt de kavel die hij gereserveerd heeft te duur om zijn droomhuis op te realiseren. Een kennis van hem heeft een kavel gereserveerd waar dit wel mogelijk zou zijn en die wil toch van zijn ...
-
Een hotel heeft klachten over het ophalen van het bedrijfsafval en schrijft de ombudsman hierover. Eén klacht behelst het niet ophalen van het afval, terwijl dat wel in rekening is gebracht. De tweede klacht ziet op het niet reageren door de gemeente op de eerste klacht. De ombudsman doet navraag...
-
Een werkloze man wordt aangeraden een hobby te zoeken. Hij bedenkt zich dan dat hij nog een oude auto heeft staan en begint daaraan te klussen. Wanneer hij een verzoek om kwijtschelding indient krijgt hij even later bericht dat deze is afgewezen omdat de man twee motorvoertuigen op zijn naam heef...
-
Een vrouw meldt een gevaarlijke verkeerssituatie in stadsdeel Zuid voor fietsers. De ombudsman stuurt deze door naar de gemeente. De gemeente laat weten de kwestie te zullen oppakken.