-
Een vrouw wendt zich tot de ombudsman met een klacht over het uitblijven van een reactie op haar handhavingsverzoek.De ombudsman nodigt haar uit op het spreekuur om haar klacht toe te lichten. De vrouw komt niet. De ombudsman verneemt van stadsdeel Noord dat de klacht in behandeling is en er inmi...
-
Een man heeft veel overlast van mollen en is niet tevreden over de afhandeling van zijn meldingen hierover. De ombudsman stuurt zijn klacht door naar stadsdeel Zuidoost ter behandeling in de eerste lijn en vraagt de man de reactie van het stadsdeel af te wachten.
-
Een man neemt contact op met de afdeling Handhaving omdat zijn buren de afvoer van de nieuwe cv-ketel verkeerd hebben geplaatst. De afvoer hebben zij op de overgang tussen de balkons geplaatst terwijl deze naar het dak moet worden geleid vanwege het gevaar voor de gezondheid. In 2013 heeft er een...
-
Het aantal verzoeken dat bij de ombudsman in het 2e kwartaal 2019 is binnengekomen is 21, één minder dan in Q1. Deze verzoeken hadden betrekking op 6 sectoren en 12 afdelingen. Daarnaast zijn er 2 verzoeken binnengekomen over een Sociaal Wijkteam en over 1 verzoek zag de ombudsman geen aanleiding...
-
De ombudsman rapporteert onder ‘Wonen’ zaken die te maken hebben met de eenheid Wonen ressorterend onder de cluster Ruimte en Economie. Uit de meeste verzoeken blijkt de krapte op de (sociale) woningmarkt en de verwoede zoektochten van mensen naar geschikte
woonruimte. Dit leidt tot schrijnende s...
-
In het twee kwartaal van 2019 ontving de ombudsman 7 verzoeken tot onderzoek. 6 verzoeken hadden betrekking op de afdeling Aansluiting, Verbruik & Inning en 1 op de afdeling Planadvies. Dit is een laagterecord aangezien het gemiddelde de laatst jaren op zo’n 15 verzoeken per kwartaal lag.
-
Een man doet een verzoek voor kwijtschelding gemeentelijke belastingen. Desondanks ontvangt hij van Waternet een aanmaning waterschapsbelasting. De ombudsman bereikt uit diverse hoeken het signaal dat er wat mis is gegaan bij de koppeling van de kwijtschelding gemeentelijke belastingen aan de wat...
-
Een man heeft recentelijk een klacht ingediend bij de gemeente over het uitblijven van een reactie op een Wob-verzoek. De ombudsman vraagt hem nog een week te wachten op antwoord. Mocht dat uitblijven, dan zal de ombudsman navraag doen bij de gemeente. De ombudsman verneemt niets meer van de man,...
-
Een vrouw wendt zich tot de ombudsman. Zij heeft de gemeente gevraagd om de uitvaart van haar moeder te regelen, maar vindt een aantal dingen onduidelijk en krijgt ook tegenstrijdige informatie van haar maatschappelijk werkster en de gemeente. De ombudsman vraagt de gemeente dit in eerste instant...
-
Een man dient een klacht in over over het niet uitbetalen van een dwangsom door de gemeente na een ingebrekestelling wegens het uitblijven van een besluit. De ombudsman stuurt de klacht door naar de gemeente ter behandeling in de eerste lijn.
-
Een man wendt zich tot de ombudsman. Hij klaagt over het handelen van de gemeente Amsterdam bij de verlening van een exploitatievergunning. Omdat de eerste lijn nog niet is doorlopen, stelt de ombudsman voor om zijn klacht door te sturen. De ombudsman spreekt met de man af, dat als hij het niet e...
-
Een vrouw beklaagt zich al jaren over het onjuist aanbieden van afval bij haar woning. De ombudsman bespreekt haar klacht telefonisch met haar en stuurt haar klacht door naar stadsdeel Zuidoost met het verzoek deze in behandeling te nemen en te bezien of er alsnog een oplossing kan worden gevonden.
-
Een man stuurt een klacht over de leefbaarheid bij een flat naar diverse organisaties, waaronder het bestuur van stadsdeel Zuidoost. Hij wendt zich tot de ombudsman, omdat hij geen inhoudelijke reactie ontvangt op zijn klacht. De ombudsman stuurt de klacht door naar het stadsdeel, die de klacht a...
-
Een man heeft een klacht over de wijze waarop hij door de gemeente Almere geïnformeerd wordt aangaande meldingen openbare ruimte. Hij heeft hier eerder over geklaagd en de gemeente liet hem toen weten dat een en ander verbeterd zou worden. De man is van mening dat er nog te weinig verbetering mer...
-
Een vrouw biedt via de website van de gemeente grofvuil aan. De eerst mogelijke ophaaldatum is tien dagen na de aanmelding. Zij neemt hier contact met de gemeente over op. De gemeente wil in eerste instantie niet meewerken maar na lang aandringen kan het vuil de volgende dag toch worden opgehaald...
-
Een moeder neemt contact op met de kinderombudsman omdat haar elfjarige kind thuis zit. Het kind werd veel gepest en verdedigde zich, waarop het kind werd geschorst en niet meer mocht terugkeren naar school. De school vraagt een toelaatbaarheidsverklaring (TLV) voor het speciaal onderwijs aan. Mo...
-
Het huis van een man en het huis van zijn schoonmoeder wordt opgeruimd door de gemeente. Een medewerker van de GGD is bij beide ontruimingen aanwezig. De man dient een klacht in bij de ombudsman over het gedrag van de medewerker. De verstrekte informatie is echter onvoldoende om de klacht in beha...
-
Een vrouw uit Amsterdam doet een aankoop bij een kringloopwinkel in de gemeente Diemen. Met haar stadspas heeft ze recht op 25% korting, maar alleen op vertoon van haar identiteitsbewijs. Omdat het verzoek haar bevreemdt, weigert ze en krijgt dus geen korting. De medewerker van de winkel zegt haa...
-
Een man stuurt een cc van zijn klacht over de gebrekkige behandeling van zijn bezwaarschrift tegen een beslissing van Belastingen. De ombudsman vraagt de man om nadere informatie, waarop de man laat weten dat de dienst direct inhoudelijk heeft gereageerd en uitgezocht waar zij te kort is geschote...
-
Een man beklaagt zich over de luizenoverlast van bomen en het teveel maaien van het gras in Tuindorp Oostzaan. Hij is niet tevreden over de afhandeling van meldingen hierover. De ombudsman stuurt de klacht door. Het stadsdeel laat weten dat er een proef gaande is bij het bestrijden van luizen in ...
-
Een vrouw wendt zich tot de ombudsman omdat zij van mening is dat haar fiets voor de tweede keer onterecht is weggehaald door de gemeente. De ombudsman stuurt haar klacht door en verneemt vervolgens van de vrouw dat de klacht is opgelost en dat zij een vervangende fiets aangeboden heeft gekregen.
-
Een bedrijf wendt zich tot de ombudsman omdat het van mening is onterecht naheffingsaanslagen te hebben ontvangen voor parkeren op eigen grond. Ook de gasten van de ondernemer is dat overkomen. De ombudsman stuurt de klacht door naar de gemeente. Die laat weten dat dit punt al in 2013 is behandel...
-
Een vrouw wendt zich tot de ombudsman omdat zij veel overlast ervaart van een nabijgelegen kerk. De overlast varieert van stemgeluid tot harde muziek. De ombudsman doet navraag bij zowel de gemeente als de vrouw. De gemeente laat de ombudsman weten dat zij momenteel druk bezig is met de behandeli...
-
Een man meldt dat er tweemaal per jaar een bedrag van € 32,- van zijn rekening wordt afgeschreven door stadsdeel Noord. Het is echter geen automatische incasso. De man heeft opheldering gevraagd, maar krijgt geen antwoord van het stadsdeel. De ombudsman stuurt zijn klacht door naar het stadsdeel ...
-
Een man wendt zich opnieuw tot de ombudsman, omdat zijn melding over een slecht wegdek van een fietspad bij de veerpont te Buitenhuizen niet geaccepteerd wordt. Het adres wordt namelijk niet herkend bij meldingen. Een eerdere melding heeft hij ook via de ombudsman gedaan en is toen snel opgelost....