-
Een man stuurt de ombudsman tegen het eind van het jaar een email waarin hij zich beklaagt over het niet functioneren van vijf straatlantarens in de buurt van zijn woning. Hij heeft daarover, evenals diverse buren, meerder malen een Melding Openbare Ruimte gedaan. Na zes weken is zijn geduld op e...
-
Een man wendt zich tot de ombudsman met een klacht over het uitblijven van een antwoord op zijn bezwaarschrift. Hij heeft geruime tijd geleden bezwaar gemaakt tegen de afwijzing van een parkeervergunning. Het betreft een tweede auto en Diemen stelt dat deze auto net als de eerste auto in een park...
-
Een man stuurt de ombudsman een email waarin hij kenbaar maakt met regelmaat last te hebben van een verstopte waterafvoerput. Hierdoor blijft veel water op de stoep en op straat staan. Naar aanleiding van deze email heeft de ombudsman Waternet gevraagd contact met de man op te nemen en hem uitle...
-
Een vrouw beklaagt zich over het handelen van de Rijksbelastingdienst, die haar ex-man steeds weer als toeslagpartner beschouwd. De ex-man is al sinds 2013 uitgeschreven uit de basisregistratie van Amsterdam en de vrouw heeft daarvan uittreksel overlegd aan de Rijksbelastingdienst. De Rijksbelast...
-
Een man beklaagt zich bij de ombudsman over de ontvangst van een brief van de Belastingdienst van de gemeente. In de toelichting van de brief staat dat de invordering van de aanslag na tien dagen wordt hervat. De man licht toe geen geschil met de Belastingdienst te hebben, maar met Waternet. Hij ...
-
De heer X beklaagt zich over het uitblijven van een reactie op een door hem gestuurde vraag aan gemeente Amsterdam. Ook op herinneringen zegt hij behalve ontvangstbevestigingen, geen reactie te krijgen. De ombudsman vraagt de gemeente uit te zoeken wat er aan de hand is. Na enig speurwerk laat de...
-
Omdat een Almeerse vrouw geen reactie krijgt op verschillende bijzondere bijstand aanvragen, stelt zij de Gemeente in gebreke. De aanvragen bijzondere bijstand worden afgehandeld, maar een beslissing op de ingebrekestellingen blijft uit. De gemeente erkent dat zij niet adequaat heeft gehandeld. D...
-
In het kader van het NVVB-congres “Eindelijk echte dienstverlening?” van 11 & 12 mei jl., gaf de Gemeentelijke Ombudsman Arre Zuurmond een workshop met de titel “Ga je voor de regel of ga je voor de rek?”.
-
Een vrouw vraagt de ombudsman haar behulpzaam te zijn in het woud der zorgaanbieders. Zij heeft verschillende indicaties voor verschillende vormen van hulp. Hulp in de huishouding, hulp bij haar persoonlijke verzorging, maar ook hulp bij bijvoorbeeld haar administratie. Voor al deze vormen van hu...
-
Een man mailt de ombudsman over problemen die hij heeft met zijn bijstandsuitkering. Zijn uitkering is stopgezet vanwege het feit dat hij niet in zijn woning verbleef. Deze was volgens de man onbewoonbaar. De ombudsman tracht de man telefonisch te bereiken, omdat hij nadere informatie nodig heeft...
-
Een man wendt zich tot de ombudsman met klachten over het handelen van Stadsdeel West. Hij wil graag als huurder alle openbare stukken m.b.t. zijn woning inzien en wil dat Bouw- en Woningtoezicht zijn woning inspecteert. Uit de mail blijkt dat hij problemen heeft met zijn verhuurder inzake lekkag...
-
Een man beklaagt zich over de werkwijze bij het wijzigen van het kenteken op het stadsdeelkantoor. Hij is van mening dat de gevraagde informatie zijn privacy schenden. Hij heeft hierover een klacht bij Cition ingediend. De klacht is door Cition doorgezonden naar het stadsdeel en hij heeft bericht...
-
Op verzoek van het Expatcenter Amsterdam heeft de Gemeentelijke Ombudsman meegewerkt aan een onderzoek naar de knelpunten waar internationals tegenaan lopen wanneer zij zich in Amsterdam vestigen.
-
Een vrouw stuurt de ombudsman een email waarin zij zegt in 2013 kwijtschelding te hebben gevraagd voor de belastingaanslag. De kwijtschelding is toen afgewezen omdat ze geen toeslagen had aangevraagd waarop zij recht had. Ze zegt toen te hebben afgesproken dit te corrigeren en opnieuw kwijtscheld...
-
Een man komt naar het spreekuur van de Gemeentelijke Ombudsman en uit zijn ongenoegen over het feit dat zijn woonduur is vervallen. Hij vertelt dat hij een jaar geleden gedwongen zijn woning heeft verlaten. De rechter heeft op verzoek van zijn verhuurder ingestemd met een ontruiming wegens overla...
-
Daklozen die steeds dieper in de problemen raken omdat ze geen vast woonadres hebben, mensen met een persoonsgebonden budget die al hun energie moeten steken in administratieve rompslomp en buurtbewoners die gebukt gaan onder grootstedelijke overlast. Veel van deze problemen ontstaan volgens Geme...
-
Marcel* heeft zijn Iraanse vriendin Shirin* ten huwelijk gevraagd. Maar het huwelijk kan niet zomaar worden gesloten. Het stadsdeel heeft een Iraanse Verklaring nodig waaruit blijkt dat Shirin ongehuwd is. Ook zal via een zogenaamde M46 procedure een onderzoek ingesteld worden om uit te sluiten d...
-
Een inwoonster van Zaanstad zet begin februari 2016 groot papieren verpakkingsmateriaal samen met een aantal lampen bij het grof vuil, omdat dit niet past in de normale papiercontainer. Als de vrouw ’s avonds thuis komt, ziet ze dat het afval weggehaald is. Een paar weken later ontvangt de vrouw...
-
Mevrouw Huisman* gaat verhuizen naar een buurt in Slotermeer waar een blauwe zone geldt voor parkeren. Zij vraagt zich af hoe haar bezoek hier moet parkeren. Zij vraagt via internet informatie aan Stadsdeel Nieuw-West, maar ontvangt behalve een ontvangstbevestiging, geen inhoudelijk antwoord. Zij...
-
Mevrouw Beekmans* vertelt de ombudsman dat zij erg veel geluidsoverlast ervaart van de onderhoudswerkzaamheden van de Gemeente Amsterdam aan de Ruysdaelkade. Omdat ze nog geen klacht heeft ingediend bij de gemeente Amsterdam, biedt de ombudsman haar aan om de klacht eerst door te sturen naar de g...
-
Johan* ondervindt geluidsoverlast van meerdaags evenement met muziek. Hij meldt dit bij het stadsdeel. Hij vindt dat het stadsdeel hem en andere omwonenden over dit evenement van te voren had moeten inlichten. Dan hadden zij tijdig bezwaar kunnen maken. Het stadsdeel laat de man weten dat de verg...
-
Begin februari belt een vrouw uit Zaanstad de ombudsman in paniek op. Ze is twee jaar geleden gescheiden, en haar ex betaalt geen alimentatie. Ze moet rondkomen van ongeveer € 600,- per maand. Ze heeft een tijdje bij een vriendin gewoond, en is daar ook ingeschreven. Als de vriendin merkt dat dit...
-
-
-