-
Een man is ZZP'er en heeft een negatief inkomen. In 2013 leest hij in de brochure Belastingnieuws 2013 onder het kopje 'kwijtschelding' dat Amsterdammers met weinig inkomen en geen vermogen in aanmerking komen voor kwijtschelding. De man leest dat dit ook voor ondernemers geldt en de kwijtscheldi...
-
Mevrouw X heeft evenals andere bewoners, diverse meldingen bij het stadsdeel gedaan over verzakkingen van de stoep. De verzakkingen zijn keer op keer verholpen, maar een structurele oplossing bleef uit. In juli 2015 leidt zo'n verzakking tot een overstroming in haar huis. Waternet vervangt de rio...
-
Een man beklaagt zich opnieuw bij de ombudsman over een in 2014 afgegeven horecavergunning voor de bewonerskantine in een seniorencomplex. De man woont niet in het complex, maar hij is een vaste bezoeker omdat een vriendin van hem er woont. Hij heeft in de loop der tijd meerdere vragen gesteld aa...
-
Een vrouw heeft al jaren overlast van ratten. De GGD is langsgeweest en plaatst dan bakjes in haar tuin, maar dat helpt niet, omdat het een wijkbreedprobleem betreft. De GGD adviseert haar een MORA (melding openbare ruimte amsterdam) te doen, omdat de gemeente het probleem wijkbreed dient aan te ...
-
Mevrouw X van Buurthulp beklaagt zich over het uitblijven van een reactie op een brief gericht aan de burgemeester. In deze brief stelt zij, naar aanleiding van een concrete situatie, vragen aan de gemeente over de ontruiming van een woning en de vernietiging van de inboedel van de bewoners. Na e...
-
De heer A. heeft vele malen contact gezocht met de gemeente/WPI. Toen ook zijn bezwaarschrift tegen een afwijzing bijzondere bijstand voor inrichtingskosten niet ontvangen zou zijn, dat door hem persoonlijk zou zijn afgegeven, was voor hem de maat vol. Hij wendt zich tot de ombudsman. Omdat de he...
-
Het college heeft de wens om kwijtscheldingsverzoeken meer in het kader van het armoedebeleid te willen beoordelen. In deze brief aan wethouders Kock (Financiën), Choho (Dienstverlening) en Vliegenthart (Werk, Participatie en Inkomen), geeft de Gemeentelijke Ombudsman Arre Zuurmond, aan de hand v...
-
Een man met een wsw indicatie ontvangt al jaren een aanvullende bijstandsuitkering. In 2010 is hij via WPI bij Pantar aan het werk gegaan (max 20 uur per week). Hij werkt daar met veel plezier. Desgevraagd heeft hij toen de eerste salarisspecificatie van Pantar aan de dienst gegeven. Hij gaat er ...
-
Mevrouw X wendt zich met enige regelmaat tot de ombudsman met vragen, klachten en verschillende problemen. De laatste keer geeft zij onder meer per mail aan met ontruiming bedreigd te worden. De ombudsman nodigt haar bij herhaling uit voor een gesprek, maar dat wil ze niet. De ombudsman laat haar...
-
Een wijkwerker van het Sociale Wijkteam heeft zonder toestemming van een man contact opgenomen met zijn huisarts. De man heeft dit als zeer onprettig ervaren en dient daarom een klacht in bij de gemeente. De gemeente vertelt de man dat de wijkwerker zich na het laatste gesprek met de man ernstige...
-
Een man vraagt een aangepaste autostoel aan. In het verleden kreeg hij deze van het GAK, maar in zijn inmiddels nieuwe auto past de stoel niet. De aanvraag is ingediend eind september 2015, maar tot op heden is er geen beslissing ontvangen. Hij heeft meerdere keren om een reactie gevraagd en een ...
-
Een man klaagt namens zijn schoonzus over het handelen van Belastingen, gemeente Amsterdam. Hij kan zich niet vinden in de afwijzing van het verzoek om kwijtschelding van gemeentebelastingen. Het verzoek is afgewezen op grond van het saldo op de bankrekening van de schoonzuster. De man gaat in ad...
-
Diverse bewindvoerders en curatoren wendden zich tot de ombudsman. De bewindvoerders en curatoren zijn bevoegd om formeel op te treden namens hun cliënten in alle zaken van vermogensrechtelijke aard. Dat houdt ook in het betalen van de gemeentelijke belastingen en het aanvragen van het woonlasten...
-
Een eigenaar en hulpverlener van een welzijsorganisatie heeft een conflict met de gemeente omdat zijn KIWA keurmerk voor de gemeente niet voldoende is voor hem om het professionele PGB-tarief in rekening te mogen brengen. Hij wil graag dat de ombudsman als bemiddelaar optreedt. Daarnaast procedee...
-
De heer X beklaagt zich bij de ombudsman over overlast veoorzaakt door de duiven van zijn buurman en vraagt verwijdering van de duivenhokken te bewerkstelligen. De ombudsman besluit de situatie ter plaatse te bekijken. Tijdens het gesprek met de man vertelt hij dat er al vele jaren een conflict t...
-
Een man parkeert zijn auto in Oost en meldt zich met zijn parkeerapp aan. Ter plaatse gelden verschillende tarieven. De man parkeert in het gebied waar je € 3,- per uur moet betalen en meldt zich zonder zich ervan bewust te zijn aan in het gebied waar je € 2,40 betaalt. Dan ontvangt hij een nahef...
-
Diverse bewindvoerders en curatoren wendden zich tot de ombudsman. De bewindvoerders en curatoren zijn bevoegd om formeel op te treden namens hun cliënten in alle zaken van vermogensrechtelijke aard. Dat houdt ook in het betalen van de gemeentelijke belastingen en het aanvragen van het woonlasten...
-
Een man wendt zich tot de ombudsman, omdat zijn aanvraag voor een bijstandsuitkering niet in behandeling is genomen, omdat hij een afspraak niet is nagekomen. Hij zegt dat hij zich heeft ziekgemeld. De ombudsman adviseert hem hierover telefonisch contact op te nemen met het Klachtenteam van WPI...
-
Een vrouw wendt zich opnieuw tot de ombudsman inzake de Koopkracht Tegemoetkoming 2014. Haar klacht is dat zij tijdig heeft aangevraagd, doch haar aanvraag is niet te vinden bij WPI. Dit is eerder voorgelegd aan het Klachtenteam van WPI ter behandeling. Het Klachtenteam heeft haar een nieuw aanvr...
-
Een man wendt zich per mail tot de ombudsman met een klacht over een medewerker van het Sociale Wijkteam en ook over een vordering ziektekostenverzekering. Daar de man geen telefoon heeft, nodigt de ombudsman hem uit op het spreekuur in Zaanstad. Tussentijds vraagt de ombudsman de gemeente Zaanst...
-
Een 90 jarige vrouw wendt zich telefonisch tot de ombudsman met problemen met haar PGB. Het wordt niet duidelijk of het een PGB van de gemeente betreft of van de SVB. Daarom vraagt de ombudsman het maatschappelijk werk om op huisbezoek te gaan bij de vrouw. Het maatschappelijk werk laat weten, d...
-
Een vrouw wendt zich tot de ombudsman met het volgende: Zij heeft een invalidenparkeerkaart voor passagiers. Recent heeft zij een nieuwe kaart opgehaald bij het Stadsdeel. Aan deze kaart zat een zgn. maaiveldontheffing voor Nellestein gekoppeld. Haar woning is slechts via trottoir of fietspad ber...
-
Een man wendt zich tot de ombudsman. Hij is niet tevreden over een brief van de burgemeester. De man vraagt de burgemeester van Amsterdam om een kopie van de brief uit 2009 die hij van de vorige burgemeester heeft ontvangen. De burgemeester laat de man weten dat dit niet mogelijk is omdat de b...
-
Een vrouw op leeftijd wendt zich tot de ombudsman met het volgende: Zij rijdt vaak met haar zuster die een gehandicaptenparkeerkaart heeft en drie kentekens kan aanmelden bij Cition, waaronder dat van de vrouw. Inmiddels heeft de vrouw een drietal naheffingsaanslagen ontvangen en is het haar niet...
-
Een inwoner van stadsdeel Centrum beklaagt zich over geluidsoverlast van een in juli geopend hotel. Het betreft geluidsoverlast van een ventilatiesysteem en ophalen afvalcontainers heel vroeg in het weekend. De ombudsman adviseert dit in eerste instantie wat meer gedetailleerd voor te leggen aan ...