-
Een vrouw woont schuin boven twee bedrijven. Zij ervaart veel overlast van geluid en trillingen en is ervan overtuigd dat dit wordt veroorzaakt door de apparatuur van haar onderburen. Bovendien heeft zij een slechte verstandhouding van een van hen, wat tot spanningen leidt. Er lopen verschillende...
-
Een vrouw komt in december 2015 voor de tweede maal bij de ombudsman. Ze wil het opnieuw hebben over de opruiming van haar woning die in mei 2013 door de GGD, afdeling Hygiënisch Woning Toezicht werd uitgevoerd. Haar bezwaarschrift tegen de opruiming, werd destijds door het stadsdeel gegrond verk...
-
In Amsterdam ondervinden omwonenden vaak geluidsoverlast van bouwactiviteiten en van festivals. De vergunningsinformatie is slecht ontsloten. Daar komt bij dat burgers in de regel niet weten of het lawaai de bepalingen uit de vergunning overschrijdt.
De ombudsman ontvangt regelmatig klachten van ...
-
In de bijgevoegde PDF vindt u de begroting voor 2017, tevens eerste begrotingswijziging 2016. Hiermee kunnen wij uitvoering geven aan onze missie en visie. Belangrijkste onderwerpen die doorwerken in de begroting zijn de verhuizing naar een nieuw pand in de zomer van 2016, de gevolgen van het aan...
-
In de bijgevoegde PDF vindt u de jaarrekening 2015 – de financiële verantwoording over het afgelopen jaar. Het jaar 2015 is afgesloten met een positief financieel resultaat. Een meer inhoudelijk overzicht van de werkzaamheden van de Gemeentelijke Ombudsman wordt gegeven in het jaarverslag 2015.
-
De Gemeentelijke Ombudsman is bij de vergunningverlening rond hotel Toren betrokken geraakt doordat de buren van het hotel het oordeel van de ombudsman vroegen over de manier waarop vanaf 1998 steeds verschillende vergunningen werden verleend voor de uitbreiding van het hotel met een nieuwe verdi...
-
Tijdens het telefonisch spreekuur van de ombudsman belt de 83 jarige mevrouw C. met de vraag dat zij niet weet hoe zij zich moet inschrijven voor woningnet. Op de vraag van de ombudsman waarom zij zich wil inschrijven voor woningnet antwoordt zij, dat zij wil verhuizen, omdat zij last heeft van d...
-
Mevrouw K. belt naar de ombudsman, omdat zij geen reactie ontvangt van de gemeente op haar aanvraag huishoudelijke hulp. Onlangs heeft zij haar pols gebroken en kan zij een aantal zaken in het huishouden niet meer zelf doen. Bovendien is haar echtgenoot hulpbehoevend en afhankelijk van haar zorg....
-
Mevrouw B dient een klacht in bij de gemeente voor haar schoonvader. Hij maakt gebruik van een algemene invalidenparkeerplaats in Amsterdam. Op deze plek is een wegsleepregeling in verband met verbouwwerkzaamheden van kracht voor een periode van een half jaar. Omdat de gemeente een ontvangstbeves...
-
Een alleenstaande Almeerse vrouw heeft drie zoons. Eén van haar kinderen heeft als baby het shakenbabysyndroom opgelopen. Als gevolg daarvan is de zevenjarige jongen meervoudig gehandicapt. De vrouw heeft daarom een woning met een slaapkamer op de begane grond nodig. Aangezien het heel lastig is ...
-
Mevrouw X woont op een 3 kamerwoning in Amsterdam. Zij heeft twee kinderen en een derde is op komst. Daarom vraagt zij aan de gemeente een urgentiebewijs voor een grotere woning. Mondeling is mevrouw X door de gemeente uitgelegd, dat zij daarvoor niet in aanmerking komt. De vrouw wendt zich tot d...
-
Meneer X wendt zich tot de ombudsman, omdat hij de afgelopen twee jaar onterecht zo'n 30-tal naheffingsaanslagen (NHA's) heeft ontvangen, terwijl hij op zijn eigen invalidenparkeerplaats geparkeerd stond. Deze zijn door Parkeren geseponeerd. Daarnaast zou Parkeren één en ander geregeld hebben, wa...
-
Een man wendt zich tot de ombudsman omdat de onderneming van zijn dochter (financiele) schade heeft geleden door toedoen van Stadsdeel West. Momenteel loopt er een procedure bij het Stadsloket Algemene Verordening Nadeelcompensatie. De man verzoekt de ombudsman om deze aanvraag te ondersteunen en...
-
De patiënten vertrouwenspersoon van mevrouw X stuurt de ombudsman een email waarin hij zijn zorgen uit over mevrouw X die na gedwongen opname, op straat dreigt te komen staan. Hoewel er geen duidelijkheid is over de huisvesting voor de vrouw is de datum waarop zij de kliniek moet verlaten nabij. ...
-
Er heerst onduidelijkheid bij een Almeerse vader over de ingezette zorg (dagbesteding) voor zijn 24 jarige zoon. De vader heeft het afgelopen half jaar nog geen enkele vergoeding ontvangen. Hij vraagt de gemeente om duidelijkheid, maar krijgt hierop geen respons. De man dient daarom een klacht in...
-
Een advocaat verzoekt de gemeente de beslagvrije voet aan te passen voor zijn cliënte. Hij dient dit verzoek in op 25 februari. Omdat de advocaat geen antwoord krijgt op zijn verzoek , ook niet na herinneringen, wendt hij zich eind april tot de ombudsman. De ombudsman stuurt in overleg met de adv...
-
Een meneer uit Zaanstad heeft begin 2015 dagbesteding aangevraagd. Eind 2015 werd dit verzoek afgewezen. Meneer is in bezwaar gegaan maar heeft hier tot op heden geen beslissing over ontvangen. Daarop heeft hij begin 2016 een klacht ingediend bij de wethouder. Los van een ontvangstbevestiging hee...
-
Een vrouw, afkomstig uit Soedan, is politiek vluchtelinge en woont - na kort verblijf in Egypte- sinds 1997 in Nederland. Ze ontvangt een bijstandsuitkering van de gemeente Zaanstad. Omdat ze vanaf geboorte gehandicapt is kan ze moeilijk in haar eigen onderhoud voorzien. Ze is 7 jaar geleden getr...
-
Mevrouw X meldt telefonisch zich grote zorgen te maken over een brief die zij heeft ontvangen van de Sociale Verzekeringsbank (SVB) over haar Persoonsgebondenbudget (PGB). De SVB heeft geen bericht ontvangen van de gemeente Amsterdam dat haar PGB wordt verlengd en dus wordt er met ingang van 1 me...
-
Een vrouw stuurt de ombudsman een email waarin zij schrijft dat op het inkomen van haar echtgenoot beslag is gelegd in verband met een aanslag uit 2015. Zij zegt het machtigingsformulier te hebben teruggestuurd waarmee zij de belastingdienst toestemming geeft maandelijks geld van haar rekening af...
-
De heer X laat de ombudsman weten in het laatste kwartaal van 2015 regelmatig contact te hebben opgenomen met Waternet in verband met wateroverlast. Hij constateert veel water in zijn kelder en kruipruimte. Er komt een inspecteur die grondwaterproblemen constateert. Omdat het om grote hoeveelhede...
-
Een moeder neemt telefonisch contact op met de Gemeentelijke Kinder Ombudsman (GKO) omdat haar kinderen uit huis zijn geplaatst en JBRA en Spirit zich niet houden aan de omgangsregeling. Er loopt ook nog een rechtszaak waarbij zij om uitbreiding van de omgangsregeling heeft gevraagd. Tot er een u...
-
Een man bezoekt voor de derde keer het spreekuur van de ombudsman. De man zegt gezondheidsproblemen te ervaren op huidige woning. Er zou weinig daglicht en te weinig frisse lucht zijn. De man heeft al een paar keer een urgentie aangevraagd, maar deze wordt iedere keer afgewezen. Gezien het feit, ...
-
Meneer wendt zich tot de ombudsman, omdat hij voor 2016 geen ontheffing meer krijgt om als mindervalide met de fiets de Waterleidingduinen te bezoeken. Hij heeft hierover contact met Waternet gehad en Waternet heeft toegezegd zijn suggestie om de toegang per fiets voor mindervaliden te koppelen a...
-
Een man wendt zich tot de ombudsman en schrijft ontevreden te zijn omdat hij als enige in zijn straat zijn erfafscheiding heeft moeten verwijderen. Onder druk van een dwangsom heeft hij aan de eis voldaan, maar hij is van mening dat de gemeente niet juist handelt. Zijn onvrede uit hij op verschil...