-
Een vrouw uit Amsterdam mailt de ombudsman nadat ze een dwangbevel van de gemeente heeft ontvangen. Een aantal jaar geleden heeft ze een uitkeringen voor zelfstandigen ontvangen. Deze uitkering wordt betaald als lening omdat na afloop van het kalenderjaar beoordeeld moet worden of de inkomsten ui...
-
Een vrouw ontvangt een factuur voor drinkwater en maakt hieruit op dat ze voortaan extra kosten voor papieren facturen moet gaan betalen. Ze heeft een machtiging afgegeven voor een automatische incasso en snapt niet waarom ze deze facturen ontvangt. Ook heeft ze vragen over de kostenposten die op...
-
Er komt een klacht binnen over een huurverhoging van 40% voor een sociale huurwoning. De man geeft aan dat hij nu ongeveer 50% van zijn loon kwijt is aan de huur. De man is bang dat hij het zo financieel niet langer volhoudt. De ombudsman behandelt alleen geen zaken over woningbouwcorporaties. De...
-
De gemeente heeft de uitkering van een man beëindigd omdat hij niet aan zijn informatieplicht zou hebben voldaan. De gemeente heeft in korte tijd drie onderzoeken verricht naar de rechtmatigheid van zijn uitkering. Als de ombudsman navraag doet legt de gemeente uit dat twee onderzoeken niet goed ...
-
Een man dient een klacht in over bloedsporen op de stoep die niet zijn schoongemaakt. De man had zelf al contact opgenomen met zowel de politie als de gemeente, die beiden beloofden dat het zou worden opgeruimd. Helaas is dit niet gebeurd. Aangezien het een buurt is waar veel kinderen spelen, is ...
-
Een man klaagt over de klachtafhandeling van GVB. De man werd in eerste instantie vriendelijk te woord gestaan. Maar nadat hem beloofd was dat zijn klacht werd opgepakt, kreeg de man geen reactie meer van de GVB. De ombudsman vertelt de man dat hij geen onderzoek kan doen naar gedragingen van d...
-
Een meneer dient een klacht in over de Albert Cuypgarage: de slagboom gaat niet goed open en ondanks zijn vergunning moet hij een kaartje trekken. Hij heeft hierover meerdere keren contact gehad met de gemeente, maar er werd geen oplossing aangedragen. Meneer heeft toen een klacht ingediend, maar...
-
Mevrouw geeft aan meerdere meldingen te hebben ingediend bij portefeuille openbare ruimte over losliggende straattegels. Mevrouw kreeg echter te horen dat de opzichter de losliggende straattegels niet kon vinden. Deze klacht is doorgestuurd naar de verantwoordelijke klachtencoördinator. Die laat ...
-
Een gehandicapte vrouw heeft, via de Wmo (Wet maatschappelijke ondersteuning), een bruikleenauto. De vrouw heeft een minimuminkomen en doet een kwijtscheldingsverzoek voor gemeentebelastingen. Dit wordt afgewezen omdat zij een auto (de betreffende bruikleenauto) zou bezitten. De bruikleenauto is ...
-
Een vrouw ontvangt in 2018 gedurende een korte periode een bijstandsuitkering. Als zij aangeeft binnenkort weer te gaan werken vraagt de gemeente haar om informatie aan te leveren. Omdat gemeente deze informatie onvolledig vindt men om zelf gegevens op te vragen via Suwinet, een digitale infrast...
-
Halverwege de jaren '70 meert een zestal woonboten met hun bewoners in een gebied aan dat toen onder de Provincie viel en tegenwoordig in Stadsdeel Oost ligt. Vele jaren heeft het stadsdeel de boten gedoogd. Inmiddels wil het stadsdeel van de boten af omdat de bewoners geen ligplaatsvergunning he...
-
Een vrouw uit Almere bezoekt het spreekuur van de ombudsman. Ze zit in de laatste fase van een minnelijk schuldsaneringstraject en leeft dus al drie jaar van een minimaal bedrag aan leefgeld. Desondanks is haar aanvraag kwijtschelding gemeentebelastingen afgewezen. Ze heeft weliswaar een betaling...
-
Een vrouw uit Almere komt op het spreekuur van de ombudsman, ze is behoorlijk van slag. Haar bejaarde tante heeft al jaren een persoonsgebonden budget (PGB) waarmee ze hulp in de huishouding betaalt, dit gaat naar ieders tevredenheid. De gemeente ziet aanleiding om het PGB om te laten zetten naar...
-
Een man heeft een orgaantransplantatie nodig. Hij staat bovenaan de wachtlijst en kan in principe op korte termijn geopereerd worden. Belemmerende factor is echter dat hij in de noodopvang woont. De hygiënische omstandigheden daar zijn in de ogen van de artsen onvoldoende. Zij stellen als voorwaa...
-
Over betaald parkeren (parkeerbelasting, naheffingsaanslagen, parkeervergunningen etc) krijgt de ombudsman regelmatig klachten. De laatste jaren is het parkeerbeleid verder aangescherpt.
-
Voor u ligt de rapportage Zorg van de Ombudsman over het eerste half jaar van 2019. Als burgers het niet eens zijn met de manier waarop hun zorgverlening door de gemeente wordt georganiseerd, kunnen ze daarover klagen bij de Ombudsman.
-
Een vrouw is het niet eens met de hoogte van de gemeentelijke afvalstoffenheffing voor alleenstaanden. Ze vindt deze niet in proportie met meerpersoonshuishoudens. Ze heeft hierover een klacht ingediend bij de burgemeester en vraagt zich af wat de ombudsman ervan vindt. De ombudsman heeft hier ge...
-
Als kinderombudsman ben ik al een aantal jaren zijdelings betrokken bij de procedure van loting en matching in Amsterdam. Hierbij heb ik de indruk gekregen dat als er meer populaire scholen zouden komen, het aantal teleurgestelde kinderen zou kunnen worden verminderd.
-
Een vrouw beklaagt zich over de wijze waarop de afdeling Basisinformatie haar appartement in de Basisadministratie Adressen en Gebouwen geregistreerd heeft. De vrouw communiceert alleen per brief en de ombudsman vraagt haar dan ook per brief om meer informatie. Daarop verneemt hij echter niets me...
-
Een vrouw wendt zich tot de kinderombudsman via haar cliëntondersteuner. De vrouw komt uit een situatie met huiselijk geweld en is zwanger van haar tweede kindje. Met haar dochtertje gevlucht voor haar man. Omdat ze nergens terecht kan vraagt ze de gemeente om hulp. Ze is van mening dat het Socia...
-
Een man vertelt dat hij elf jaar geleden een verblijfsvergunning heeft gekregen binnen de generaal pardon-regeling. Hij komt oorspronkelijk uit India. Tijdens de procedure is er een verkeerde naam gebruikt, waardoor er nu een foutieve naam in zijn paspoort staat. Om deze reden kan meneer India ni...
-
De ombudsman ontvangt een cc van een e-mail die gericht is aan de burgemeester. Het betreft een overlastsituatie die al eerder in onderzoek is geweest bij de ombudsman. Omdat de e-mail niet gericht is aan de ombudsman besluit hij geen contact op te nemen met de verzender ervan. Enkele dagen later...
-
Begin december 2017 heeft een man middels het formulier Horeca 1 een aanvraag ingediend voor een horeca-exploitatie- en een drankenvergunning. Lange tijd hoort de man niets van de gemeente. Begin februari 2018 neemt hij contact op met het stadsdeel om te informeren naar de verloop van zijn aanvra...
-
Een taxichauffeur vindt dat de gemeente het parkeerverbod op het Amstelplein te strikt handhaaft. De chauffeur dient hierover samen met enkele collega's een klacht in bij de gemeente. Hij krijgt daarop geen reactie en wendt zich tot de ombudsman. Die doet navraag, waarna de gemeente de klacht als...
-
Een bezorgde dochter heeft namens haar hoogbejaarde vader geklaagd over de overlast die wordt veroorzaakt door bouwwerkzaamheden. De overlast wordt verergerd door weggebruikers die als gevolg van de wegafzetting gebruik maken van het voetpad. Het voetpad loopt vlak langs de woning. De gemeente he...