-
Een 63-jarige gehandicapte en arbeidsongeschikte Amsterdamse vrouw is al langdurig bekend bij de gemeente Amsterdam. Zij heeft haar verhaal al bij een groot aantal organisatieonderdelen van de gemeente gedaan, zoals bijvoorbeeld zorg (Wmo), inkomen, participatie, belastingen etc. Er is geen kans ...
-
Een man beklaagt zich bij belastingen dat hij de aanslag gemeentebelastingen niet per post heeft ontvangen en die via de website heeft moeten downloaden. Behalve een ontvangstbevestiging van zijn klacht volgt er geen inhoudelijke reactie waarover hij zich bij de ombudsman beklaagt en waaraan hij ...
-
Een man dient een klacht in bij de ombudsman over de gemeente Almere. Door een foutje op een aanvraagformulier is zijn briefadres afgewezen. Zijn zaak is voorgelegd aan de bestuursrechter, en hij heeft de zaak verloren. Hij is nu in beroep bij de Centrale Raad. Daarnaast heeft hij klachten over d...
-
Een ouder klaagt over de situatie op de basisschool van zijn kinderen. Hij stelt dat de directie en het bestuur niet goed functioneren. Hij heeft zorgen over de (sociale) veiligheid op school en stelt dat er structureel kinderen en ouders worden voorgetrokken en er daardoor kansenongelijkheid ont...
-
Een man heeft een bakkerij en verkoopt al jaren oliebollen vóór zijn bakkerij enkele dagen rond de jaarwisseling. Afgelopen najaar werd hij verrast met een verhoging van de legeskosten (door een vergunning voor een oliebollenkraam voor zijn bakkerij) én met enorme staanplaatskosten. De man heeft ...
-
Een houder van de stadspas meldt de ombudsman dat hij geen gratis bioscoopkaartjes heeft ontvangen. Hij dient hierover een klacht in, maar hij krijgt geen reactie van de gemeente. Hij ontvangt echter wel een evaluatieformulier over de behandeling van zijn klacht. Hij vraagt de ombudsman om hulp. ...
-
Een vrouw dient een klacht in bij de gemeente over de wijze waarop de gemeente heeft gecorrespondeerd met betrekking tot haar aanstaande geregistreerde partnerschap. Ze verwondert zich over het feit dat bij correspondentie over het partnerschap alleen haar aanstaande echtgenoot wordt aangeschreve...
-
Een vrouw uit Almere mailt de ombudsman. Zij heeft een klacht ingediend over de wijze waarop de gemeente de straat heeft laten ophogen, waardoor haar tuin veel schade heeft geleden. In reactie op de eerste klacht heeft de verantwoordelijke aannemer gebeld met de mededeling "Ik ken hier niks mee" ...
-
Een man meldt dat hij overlast ervaart van het grind dat is blijven liggen toen vijf jaar geleden de straat met parkeervakken werd opgeleverd. Hij meldt dit bij de gemeente, maar krijgt geen adequate reactie. Hij vraagt de ombudsman om het probleem op te lossen. De ombudsman stuurt zijn klacht do...
-
Een man stuurt een klacht over de klachtafhandeling door Amstelveen. Zijn mail heeft echter verder geen inhoud. De ombudsman vraagt hem twee keer om nadere informatie te sturen. Omdat een reactie uitblijft, sluit de ombudsman het dossier.
-
Een man mailt de ombudsman namens zijn dochter. Hij heeft een klacht ingediend bij de afdeling Belastingen inzake de niet toegekende volledige kwijtschelding. De kwijtschelding is gedeeltelijk toegekend wegens voldoende saldo. Hij is echter niet tevreden over de wijze waarop het verzoek is afgeha...
-
Een man stelt dat hij meerdere klachten bij de gemeente Amsterdam heeft ingediend aangaande een drempel voor zijn deur, die voor overlast zorgt. Daardoor ontstaan er scheuren in zijn huis, want de (vuilnis)wagens rijden er met hoge snelheid over heen. De gemeente reageert echter niet naar behoren...
-
Een vrouw maakt melding van een lantaarnpaal die niet wordt gerepareerd. Een jaar later is er nog niets gebeurd en dus schrijft de vrouw de ombudsman aan. De klacht is doorgestuurd naar de dienst Verkeer en Openbare Ruimte en de vrouw is hiervan op de hoogte gesteld. Zij kan de reactie afwachten....
-
Een man maakt sinds oktober 2019 meldingen van defecte straatverlichting onder een viaduct in zijn buurt. Volgens de gemeente is sprake van een complexe situatie waardoor het enige tijd kan duren voordat de verlichting weer brandt. Ondertussen heeft de man ook diverse meldingen gemaakt van defect...
-
Een vrouw mailt de ombudsman dat zij zich niet kan vinden in het feit dat zij geen andere woning krijgt aangeboden, maar dat zij moet wachten tot een geschikte woning is gevonden voor haar buurman die in het kader van de Treiteraanpak moet verhuizen. Zij voelt zich hierdoor onveilig en vindt hetd...
-
Een vrouw stuurt de ombudsman een email waarin zij opnieuw vraagt of de ombudsman zich kan bemoeien met de aanpak van overlast die wordt veroorzaakt door een slagerij. Daarnaast vraagt zij om duidelijkheid over de opgelegde dwangsommen en de invordering daarvan. Zij twijfelt aan de inzet van het ...
-
Een gehandicapte vrouw met een minimuminkomen heeft van de gemeente een Wmo-bruikleenauto gekregen. Hoewel de bruikleenauto niet in haar eigendom is, wordt deze door Belastingen gezien als vermogen. Hierdoor komt zij niet in aanmerking voor (automatische) kwijtschelding. In voorgaande jaren speel...
-
Een man vraagt een parkeervergunning aan om te mogen parkeren op de dijk. Zijn aanvraag wordt afgewezen omdat hij volgens de gemeente op eigen terrein plaats heeft voor zijn auto. De man zegt dat hij niet van zijn eigen terrein gebruik kan maken, omdat een auto de fundering van zijn 400 jaar oude...
-
Een man heeft een elektrische auto gekocht. Snel hierna ervaart hij problemen, doordat er in de parkeergarage van zijn appartementencomplex maar 1 oplaadpaal is voor 15 auto's. Het kost 24 uur om 1 auto op te laden. Hij wil daarom het aantal oplaadpalen graag uitbreiden. De VvE van de parkeergara...
-
Een financiële dienstverlener stuurt de ombudsman een brief namens haar cliënt. In die brief doet de dienstverlener het verzoek aan de ombudsman om een betalingsregeling te treffen voor een openstaand bedrag van de gemeentelijke aanslagen. De ombudsman belt de financiële dienstverlener op om uit ...
-
Een autobedrijf ontvangt bekeuringen als de auto's van klanten voor hun eigen in-/uitrit worden geparkeerd. Zij hebben voor deze plek gekozen omdat betaald parkeren in de buurt is ingevoerd. De klanten ontvangen vervolgens wel bekeuringen. Formeel en juridisch worden deze bekeuringen terecht opge...
-
Ouders klagen over de conclusie die Veilig Thuis heeft getrokken na onderzoek. Het Handelingsprotocol van Veilig Thuis kent drie mogelijke conclusies als het gaat om een onderzoek naar een vermoeden van huiselijk geweld en/of kindermishandeling, namelijk: het vermoeden is weerlegd; het vermoeden ...
-
Een vrouw van 70 betaalt haar waterrekening handmatig. Zij kan zich niet vinden in het feit dat Waternet met ingang van 1 januari 2019 klanten € 1,50 in rekening brengt voor verzending van een papieren factuur. Zij belt met Waternet en dient een klacht. Ook wendt zij zich tot de ombudsman. Watern...
-
Een man neemt contact op met de kinderombudsman omdat hij het niet eens is met het schooladvies van zijn zoon. De basisschool waar zijn zoon op zit, is een school met speciaal onderwijs. De school wil zijn zoon voor het voortgezet onderwijs naar het Altra College sturen. De man vindt dit absoluut...
-
Halverwege de jaren '70 meert een zestal woonboten met hun bewoners aan in een gebied dat toen onder de Provincie viel en tegenwoordig in Stadsdeel Oost ligt. Vele jaren heeft het stadsdeel de boten gedoogd. Inmiddels wil het stadsdeel van de boten af, omdat de bewoners geen ligplaatsvergunning h...