-
Een man woont sinds februari 2019 in zijn huidige woning. Vanaf die tijd ervaart hij geluidsoverlast afkomstig van zijn bovenbuurman. De man klaagt herhaaldelijk bij zijn verhudurder en die gaat bij beide huurders op huisbezoek. Onderzoek levert niet op dat er sprake zou zijn van overlast volgens...
-
Een vrouw uit Amsterdam belt en mailt de ombudsman, ze heeft geprobeerd een aanvraag Tozo 1 te doen. Ze ontvangt het toegezegde aanvraag formulier echter niet maar de gemeente vraagt haar in een e-mail geen contact op te nemen omdat het erg druk is en te wachten tot de gemeente contact opneemt. Z...
-
Een ondernemer uit Amsterdam belt en mailt de ombudsman over de ondersteuning van ondernemers. Hij heeft de Tozo1 ontvangen en wil nu een beroep doen op Tozo2. Voor deze regeling geldt dat het inkomen van partners wel wordt meegenomen in tegenstelling tot de Tozo1. De man heeft een geregistreerde...
-
Een vrouw vraagt de ombudsman te bewerkstelligen dat de positie van alleenwonenden in wetten wordt verstevigd. De ombudsman legt de vrouw uit dat dit een taak is van de politiek en de wetgever, maar niet van de ombudsman. Wel vraagt hij de vrouw toe te lichten wat maakt dat zij dit aan hem vraagt...
-
Een zorgmedewerkster heeft een coronatest gedaan maar ontvangt de uitslag niet. Zij kan daardoor niet naar buiten of aan het werk. Na ruim een week telefonisch van het kastje naar de muur te zijn gestuurd belt ze de ombudsman. Die weet snel iemand te bereiken die uitslag kan opzoeken en mevrouw k...
-
Een van origine Franstalige ondernemer uit Amsterdam stuurt de ombudsman een uitgebreide klacht over de wijze waarop de aanvraag voor ondernemersondersteuning (een Tozo uitkering) in hun geval verlopen is. Daardoor hebben ze uiteindelijk de deadline gemist hebben voor Tozo1. Terwijl ze er, volgen...
-
Een bewoner van Stadsdeel Oost, kan overdag nauwelijks werken door de overlast van de verbouwing van een nabijgelegen gebouw. Door de coronacrisis wordt hij geacht thuis te werken. Omdat er de hele dag verbouwingswerkzaamheden plaats vinden kan de man zich nauwelijks concentreren. De man meldt di...
-
De man van een echtpaar is slecht ter been. In november 2019 vraagt het echtpaar daarom een traplift aan. Medio juni 2020 is er nog geen beslissing op de aanvraag genomen. Zij leggen de zaak aan de ombudsman voor. De ombudsman informeert bij de gemeente. Dan wordt er alsnog op korte termijn een b...
-
Een man beklaagt zich bij de ombudsman over een onderzoek dat heeft plaatsgevonden naar overlastklachten. Bovendien meldt hij dat er onzorgvuldig is omgegaan met de privacy van derden want hij heeft informatie kunnen lezen die niet voor zijn ogen bestemd was. Omdat hij betwijfelt of de gemeente z...
-
Een booteigenaar is van plan een nieuw vaarvignet aan te vragen en te betalen. Doordat zijn inkomsten door Corona flink zijn teruggevallen heeft hij moeite om het binnenhavengeld – mede door de grote verhoging - in vier opvolgende maandelijkse termijnen te betalen. Hij heeft Vaarvignet gevraagd ...
-
Een vrouw krijgt een boete van € 104,- omdat zij haar auto in haar eigen straat parkeert in een blauwe zone zonder de parkeerschijf op het dashboard neer te leggen. Daar komt bij dat zij niet in de gaten had dat haar parkeervergunning was verlopen. Het was de eerste keer dat zij haar parkeervergu...
-
De Kinderombudsman ontvangt van een ouder een e-mail met vragen over het toetsmateriaal op een Amsterdamse basisschool. De Kinderombudsman stuurt de mail van de ouder met diens toestemming door naar de expert op dit gebied: het OCO. Zij beantwoorden de vragen en bieden ook hun hulp aan bij eventu...
-
De ombudsman ontvangt opnieuw een klacht over het feit dat de afdeling die de ondersteuning voor ondernemers (Tozo) uitvoert niet of nauwelijks bereikbaar is voor aanvragers. Daardoor blijven ondernemers, die door corona toch al in een stressvolle situatie verkeren, in het ongewisse over de statu...
-
Het verzoek van een man om kwijtschelding van gemeentelijke belastingen wordt afgewezen vanwege ontbrekende gegevens. Die worden alsnog bij Belastingen gevonden waarop zijn verzoek in administratief beroep wordt afgewezen. Verzoeker vindt het onterecht dat door toedoen van Belastingen hem de bero...
-
Een Amsterdammer komt er achter dat zijn fiets is verdwenen. Hij weet niet of deze door de gemeente is verwijderd of dat zijn fiets is gestolen. Hij wil graag een signaal afgeven dat de gemeente Amsterdam meer fietsplekken moet realiseren. De ombudsman meldt hem dat het fietsbeleid een politieke ...
-
Een vrouw belt met de ombudsman. Ze heeft al jaren last van een hoge boom bij de buren, die al het daglicht in haar keuken wegneemt. Daardoor is het er ontzettend donker. De vrouw doet hierover in 2019 haar beklag bij de gemeente, maar deze geeft aan dat de vrouw met de buren in gesprek moet. Ze ...
-
Een eigenaar van een fotostudio uit Amsterdam mailt de Ombudsman. Haar aanvraag Tozo die ze in april 2020 gedaan is fout gelopen. De gemeente verzocht aanvragers om tussentijds geen contact met de gemeente op te nemen omdat het te druk was. Zij heeft zich daar keurig aan gehouden ondanks het feit...
-
De ombudsman streeft ernaar om klachten van inwoners, ondernemers en bezoekers van de gemeente op te lossen. Dit doen wij door onbevangen naar hen te luisteren, oplossingsgericht te werk te gaan en zoveel mogelijk in te zetten op het leren van klachten, zodat de gemeentelijke dienstverlening cont...
-
De ombudsman streeft ernaar om klachten van inwoners, ondernemers en bezoekers van de gemeente op te lossen. Dit doen wij door onbevangen naar hen te luisteren, oplossingsgericht te werk te gaan en zoveel mogelijk in te zetten op het leren van klachten, zodat de gemeentelijke dienstverlening cont...
-
Voor u ligt de jaarrekening 2019 waarin de Ombudsman Metropool Amsterdam financiële verantwoording aflegt over het afgelopen jaar. Het jaar 2019 was een bijzonder jaar, waarin meerdere langdurige en grootschalige onderzoeken tot een succesvolle afronding zijn gekomen.
-
Vanuit het perspectief van de leefwereld lost de ombudsman, samen met de gemeente, problemen van inwoners, bezoekers en ondernemers op. Dit doen wij door onbevangen te luisteren, oplossingsgericht te werk te gaan en waar nodig in te zetten op het leren van klachten, zodat de gemeentelijke dienstv...
-
Voor u ligt de jaarrekening 2018 waarin de Ombudsman Metropool Amsterdam financiële verantwoording aflegt over het afgelopen jaar. Het jaar 2018 was een jaar waarin met veel inzet en toewijding is gewerkt aan meerdere complexe onderzoeken, uiteraard naast de overige reguliere werkzaamheden van de...
-
Een oudere dame uit Amsterdam mailt de ombudsman. Zij gebruikt een scootmobiel en maakt gebruik van het aanvullend openbaar vervoer. Vanwege Corona mag de scootmobiel niet meer mee met het AOV. Mevrouw weet zich daardoor in haar reis mogelijkheden beperkt en beklaagt zich hierover bij de gemeente...
-
Midden in de coronatijd loopt de Gehandicapten Parkeerkaart (GPK) van een Amsterdammer af. Het is onduidelijk wat hij moet doen om de kaart verlengd te krijgen en hij loopt vast in zijn pogingen om telefonisch duidelijkheid te krijgen bij de gemeente. Bij het loket kan de man niet terecht. Het ga...
-
De vrouw van een man staat op het punt te bevallen. Ze rijden naar de polikliniek van het ziekenhuis voor een medisch consult. Vanwege de coronavoorschriften mag de man niet naar binnen en wacht in de auto in de ondergrondse parkeergarage. Via een videoverbinding staat hij in contact met zijn vro...