-
Een man wendt zich tot de ombudsman omdat hij van mening is dat hij onterecht een naheffingsaanslag heeft ontvangen. Enkele maanden eerder heeft de man bijstand verleend na een ongeluk. Om het slachtoffer te kunnen helpen heeft hij zijn auto stilgezet, maar door de hectiek van het moment heeft de...
-
Een vrouw beklaagt zich over de korte tijd die automobilisten hebben om het parkeergeld te voldoen. Na vijf minuten kan een parkeerbon worden opgelegd, mocht de scanauto het kenteken hebben gecontroleerd. Parkeerders kunnen bijvoorbeeld een fout maken bij het invoeren van hun gegevens of de parke...
-
Een man heeft een klacht ingediend bij de gemeente over een reclamezuil die verblindt als je er langs fietst. De ombudsman neemt telefonisch contact op met de man en verneemt dat hij net een reactie heeft gehad op zijn klacht en vraagt hem nog even af te wachten of de gemeente het euvel verhelpt.
-
Een vrouw beklaagt zich over het uitblijven van een antwoord op haar verzoek tot overstap naar het systeem van eeuwigdurende erfpacht. De klacht is nog niet door de gemeente behandeld. Na overleg met de vrouw stuurt de ombudsman de klacht door naar de gemeente.
-
Een man bekijkt op de website van de gemeente de zones waar betaald parkeren geldt. Hieruit blijkt dat op de plek waar hij wil parkeren geen parkeerbelasting verschuldigd is. Desondanks ontvangt hij een parkeerbon. Als de man online een bezwaarschrift wil indienen merkt hij op dat daarbij zijn IB...
-
Een marktkoopman op de Waterloopleinmarkt wisselt van standplaats. Achter de standplaatsen bevinden zich opslagruimtes voor de marktondernemers. Voor de huur sluit de gemeente een overeenkomst met de ondernemer. Pas na bijna een jaar ontvangt de man een contract voor zijn nieuwe opslagplek. Daari...
-
Een man dient een klacht in bij VGA Verzekeringen, het verzekeringsbedrijf van de gemeente Amsterdam. Hij krijgt de toezegging dat hij een reactie binnen zes weken zal ontvangen. Na twaalf weken heeft hij nog steeds geen inhoudelijk antwoord. Hij schakelt de ombudsman in, die VGA verzoekt te reag...
-
Een man uit stadsdeel West doet een aanvraag voor een ID-kaart en geeft daarbij aan dat hij de kaart bezorgd wil laten worden. Verbaasd verneemt hij van de medewerker van het stadsloket dat daarvoor alleen een telefoonnummer nodig is. Een week later blijkt dat de bezorger ook het e-mailadres van ...
-
Een man die al lange tijd op uitzendbasis werkzaam is voor de gemeente, schrijft een e-mail aan de wethouder Personeel over de toepassing van de Wet Werk en Zekerheid in zijn situatie. Omdat hij geen antwoord ontvangt schakelt hij de ombudsman in. Deze verzoekt de gemeente te reageren op de klach...
-
Een vrouw uit de Rivierenbuurt beklaagt zich over de overlast van studenten in naburige woningen. De ombudsman wijst haar erop dat ze de overlast in eerste instantie kan doorgeven aan het Meldpunt Zorg en Woonoverlast van de gemeente. Mocht ze niet tevreden zijn met de (re)actie van het meldpunt ...
-
Een vrouw uit Almere komt naar het spreekuur van de ombudsman. Ze woont, samen met haar kleinzoon, op een kamer bij iemand in. Ze heeft geen inkomen en haar aanvraag om bijstand is afgewezen omdat ze niet gereageerd heeft op een brief van de gemeente. De vrouw zegt dat ze deze brief niet ontvange...
-
Een man wendt zich tot de ombudsman omdat hij niet in aanmerking komt voor een medische urgentie voor een sociale huurwoning. Hij heeft namelijk na terugkeer uit Engeland te kort in Amsterdam gewoond. De ombudsman vertelt de man dat dit een kwestie van algemeen beleid is waar hij zich niet over k...
-
Mevrouw X dient een klacht in bij de gemeente Amsterdam over een tekort aan fietsparkeerplekken. De oorzaak daarvan is een pas geopende galerie. Zij krijgt echter geen reactie op haar klacht en vraagt hulp aan de ombudsman. Haar klacht wordt doorgestuurd naar stadsdeel West ter behandeling. Dit l...
-
Een bewoner van Amsterdam-Centrum ervaart veel overlast in zijn straat na de herinrichting van een plein. Hij stelt dat er te weinig wordt gehandhaafd. De overlast tast zijn woongenot aan en hij vraagt wat de gemeente voor plannen heeft om de overlast aan te pakken. Het betreft hier een cc-berich...
-
Een vrouw ondervindt problemen met parkeren en schrijft de gemeente Zaanstad aan met de ombudsman in cc. Omdat het hier een cc-bericht betreft zal de ombudsman niet inhoudelijk reageren. Daarvoor zal hij rechtstreeks aangeschreven moeten worden. Het dossier wordt gesloten.
-
Een Almeerse vrouw ontvangt een aanmaning van haar gemeente, waarin haar gesommeerd wordt de combinatie-aanslag gemeentelijke belastingen over 2016 binnen 14 dagen te betalen. Zij is hier zeer verontwaardigd over, omdat ze in 2016 een verzoek tot kwijtschelding heeft ingediend. Hierop heeft ze na...
-
Een man wendt zich opnieuw tot de ombudsman. Dit keer inzake een toekennende beslissing woonruimteaanpassing van zijn vrouw uit 2015. De eigen bijdrage is gelijk aan de kosten en nu is hij van mening dat hij het zelf goedkoper had kunnen doen. Hij zegt hier veel contact over te hebben gehad met d...
-
Een dakloze man wendt zich tot de ombudsman en vertelt dat zijn verzoek om urgentie in bezwaar is afgewezen. Bijstand is ook afgewezen en er is ook geen plek in de opvang. Hij wil graag advies hoe nu verder. De ombudsman neemt telefonisch contact met het op en nodigt hem uit voor het spreekuur. D...
-
Een vrouw beklaagt zich bij haar gemeente en cc bij de ombudsman over de weigering de gelegaliseerde geboorteakte van haar Afrikaanse echtgenoot op te nemen in de Basisregistratie Personen. Inschrijvig daarvan is nodig om de Nederlandse nationaliteit te verwerven. De gemeente stelt dat het niet d...
-
Een vrouw vraagt een bijstandsuitkering aan. Zij wil dat die met terugwerkende kracht wordt toegekend. De gemeente laat haar weten dat dat ingewikkeld zal worden. De vrouw wenst een gesprek met de ombudsman hierover, maar die meldt haar dat zij eerst de reactie van de gemeente op haar aanvraag di...
-
Een man is van mening dat hij al jaren een te hoge waterrekening betaalt. Hij is alleenstaand en is zuinig met het verbruik van water, maar betaalt net zoveel als een gezin. De man vermoedt dat zijn watermeter niet goed functioneert. Waternet weigert zijn watermeter te controleren. Na het indiene...
-
Een man is al drie maanden bezig om het dubbel betaalde parkeergeld terug te krijgen van de gemeente. Nadat hij naar zijn zeggen onbeleefd te woord is gestaan aan de telefoon is de maat voor hem vol. Hij dient een klacht in bij Parkeerbeheer en stelt de ombudsman hiervan op de hoogte. Kort daarop...
-
Een bewoner van de Amsterdamse binnenstad herinnert zijn gemeente aan de gemaakte afspraken over de plaatsing van meer afvalbakken en vuilcontainers. Hij stoort zich aan het wegzetten van vuilniszakken van snackbars op de stoep en het zwerfvuil dat met name toeristen achterlaten. De man bericht d...
-
Na de herinrichting van een speelplaats in de wijk Nieuw-Sloten zijn bewoners nog steeds niet tevreden. Om de overlast te verminderen wensen zij de plaatsing van struiken en/of bomen rondom het speeltuintje. Omdat zij niets horen van de gemeente schakelen zij de ombudsman in. Deze doet navraag bi...
-
Voor u ligt de rapportage over de betrokkenheid van de Ombudsman bij de gemeente Almere in het derde en vierde kwartaal van 2018. In deze rapportage wordt een overzicht gegeven van de actualiteiten van het laatste half jaar van 2018. Het geeft het een cijferoverzicht van het aantal binnengekomen ...