-
Een vrouw wendt zicht tot de ombudsman met een klacht over de afdeling Werk, Participatie & Inkomen. Tot februari ontving zij een aanvullende bijstandsuitkering op haar ww-uitkering. In februari ontving zij door een verrekening maar € 250,-. Als gevolg daarvan kan zij haar vaste lasten niet eens ...
-
Een man uit Amsterdam dient een aanvraag bewonersvergunning bij Cition in. Cition wijst de aanvraag af met als reden dat de man beschikt of kan beschikken over een stallingsplaats. Eind december 2014 dient de man online een klacht in. Op deze klacht ontvangt hij geen reactie en hij neemt daarom i...
-
Een man komt bij de ombudsman en beklaagt zich over het niet kunnen stoppen van het inkomensbeheer. De man ontvangt een uitkering van DWI, maar zijn geld wordt overgemaakt en beheerd door de FIBU, een afdeling van DWI. Zelf ontvangt hij wekelijks zijn leefgeld.
Het signaal van de man biedt de omb...
-
Een man schrijft naar de ombudsman en zegt dat de gemeente niet heeft gereageerd op zijn brieven; zelfs niet als hij hierop aandringt. Al snel blijkt dat de gemeente hem wel heeft laten weten waarom ze niet reageren: Inhoudelijk gaat het over een uitkeringskwestie van zijn volwassen zoon. De zoo...
-
Een man wendt zich tot de ombudsman omdat hij ontevreden is over het behaalde resultaat na ruim een jaar schulddienstverlening bij een van de organisaties voor maatschappelijke dienstverlening in Amsterdam. Hij zegt dat hem was toegezegd dat zijn dossier eind december zou worden overgedragen aan ...
-
Een man benadert de ombudsman over een niet werkende app waarmee hij Meldingen Openbare Ruimte Amsterdam (MORA) zou moeten kunnen doen, een en ander in combinatie met foto’s van de situatie waarover hij de melding wil doen.
Hij heeft hierover geklaagd bij de gemeente in september 2014. Mede door ...
-
Een vrouw wendt zich tot de ombudsman, omdat de dienst Belastingen volledig beslag legt op haar inkomen. Hierdoor komt zij in ernstige financiële problemen. Uit de brief van de dienst blijkt, dat de dienst de beslagvrije voet niet heeft kunnen vaststellen, omdat de dienst niet over de inkomsten g...
-
De gemeente Amsterdam doet steekproefsgewijs onderzoek naar de rechtmatigheid van bijstandsuitkeringen. Een Amsterdammer wordt daarom opgeroepen voor een gesprek. Hij voelt zich onheus bejegend door de medewerker en ervaart het gesprek als bedreigend en insinuerend. Het gespreksverslag tekent hij...
-
De advocaat van een vrouw dient een klacht in bij de ombudsman. Hij heeft geen antwoord gekregen op zijn klacht, die hij heeft ingediend bij de dienst belastingen. Zijn klacht is dat de dienst weigert een kwijtscheldingsformulier op te sturen. De reden zou zijn, dat het formulier al bij email ver...
-
Kort voor de paasdagen ontvangt de ombudsman een noodkreet van een vrouw; Ze zit zonder inkomen, is hoog zwanger, heeft een vierjarig kind, maar geen geld. Ruim elf weken geleden heeft ze een bijstandsuitkering aangevraagd en daarna heeft ze meerdere keren tevergeefs gevraagd om een voorschotbet...
-
Een vrouw ontvangt in januari van het invorderingskantoor van Waternet een aanmaning over een niet betaalde rekening. De vrouw stelt, dat zij nooit een rekening heeft ontvangen. Dit zou door Waternet bevestigd zijn. Desondanks ontvangt de vrouw opnieuw een aanmaning van het invorderingskantoor. O...
-
Een vrouw belt half maart met de ombudsman en vertelt dat ze drie maanden geleden een woning heeft gekregen. Voor die tijd had ze onderdak bij het Leger des Heils en dus zelf geen spullen om de woning in te richten. Drie maanden geleden heeft ze bijzondere bijstand aangevraagd voor de inrichting ...
-
Een vrouw schrijft een email naar de ombudsman. Hierin schrijft ze al 12 weken te wachten op een beslissing op haar bijstandsaanvraag. Steeds als ze belt wordt haar verteld dat de aanvraag de volgende dag afgerond zal zijn. Wel heeft ze eenmaal een voorschot gekregen. Ze heeft er genoeg van en wi...
-
Een man stuurt de ombudsman een email waarin hij zich beklaagt over de hoogte van de verhaalsbijdrage die hij aan Sociale Zaken moet betalen. Naar zijn mening is dit niet in orde. Hij heeft hierover zijn beklag gedaan, maar ook drie maanden later heeft hij nog geen reactie ontvangen en daarom stu...
-
Een man schrijft naar de Nationale Ombudsman en kaart in zijn email een probleem aan met de Rijksbelastingdienst. Volgens hem is zijn probleem is veroorzaakt door de gemeente die de gemeentelijke basisadministratie beheert, stuurt de Nationale Ombudsman zijn klacht door naar de Gemeentelijke Ombu...
-
Een man mailt de ombudsman dat zijn urgentie voor een andere woning over twee weken zal aflopen. De man is bang dat het hem niet gaat lukken binnen de gestelde termijn een woning te vinden, omdat het hem tot nu toe niet gelukt is een passende woning te vinden. Bij het zoeken van een passende woni...
-
Een man uit Amsterdam komt op het spreekuur van de Ombudsman. De gemeente heeft een beslissing op bezwaar genomen zonder hem te horen, terwijl hij duidelijk had laten weten gehoord te willen worden. De Ombudsman heeft de gemeente verzocht de man alsnog te horen en naar aanleiding daarvan een nieu...
-
Verzoeker mailt de ombudsman omdat zijn klacht over geluidsoverlast niet goed wordt opgepakt door het stadsdeel. Er is een meting verricht waaruit blijkt dat de normen worden overtreden, maar de toegezegde actie richting de overlast veroorzakende ondernemer blijft uit. De man doet meerdere keren ...
-
Een vrouw is het niet eens met een vordering van Waternet, die al door haar zoon betaald zou zijn. Middels maatschappelijk werk heeft zij daartoe bewijsstukken aan Waternet toegezonden. Haar maatschappelijk werkster ontving een mail van Waternet met alleen de bedragen die zij nog moet betalen met...
-
Begin maart ontvangt de ombudsman een email van de echtgenoot van een vrouw op wie een inburgeringsplicht rust. Volgens de man heeft zijn vrouw ten onrechte een brief gekregen van DWI dat aan haar een boete wordt opgelegd omdat ze niet heeft voldaan aan haar inburgeringsplicht.
De ombudsman heeft...
-
Klagers maken zich zorgen over de (persoonlijke) informatie waarover bijvoorbeeld de GGD kan beschikken. Het is moeilijk te achterhalen wie in bijvoorbeeld wijkzorgteams over welke informatie mag beschikken.
-
Er wordt geklaagd over bezuinigingen in de WMO, waardoor huishoudelijke hulp door mantelzorgers zou moeten worden verleend.
-
Een echtpaar met een aanvullende bijstandsuitkering klaagt dat in één keer en zonder waarschuwing vooraf zes maanden pensioen wordt ingehouden op deze uitkering. Het echtpaar duikt daardoor onder de beslagvrije voet en kan de huur niet betalen. Dit terwijl het echtpaar bezig is met schuldhulpverl...
-
Bij de verhuizing van een kind blijkt de verhuizing van diens ondertoezichtstelling en benoeming van een gezinsvoogd in de nieuwe woonplaats niet zonder problemen te verlopen.
-
Hoewel de beëindiging van de schuldhulp na een agressie-incident wel te begrijpen is, maakt het niet dat klager geen hulp meer nodig zou hebben.