-
Een man woont in een wijk waar een groot aantal corporatiewoningen gerenoveerd dan wel gesloopt en herbouwd zijn. Hij stelt dat de corporatie, ten aanzien van de huurverhoging, niet aan de subsidievoorwaarden heeft voldaan. Hij heeft dit voorgelegd aan de wethouder maar hij is het niet eens met d...
-
Een man meldt zich in november 2019 bij de ombudsman. Sinds juli 2018 probeert hij een elektrische laadpaal geplaatst te krijgen. Tot dan toe zonder resultaat. Zijn klacht betreft enerzijds de wijze waarop de gemeente handelt namelijk afschuivend, erg reactief en niet gericht op het oplossen van ...
-
Een vrouw is chronisch progressief ziek en doet bij het Sociaal Wijkteam een spoedaanvraag voor huishoudelijke hulp en voor individuele begeleidingsuren. Ze klaagt bij de ombudsman over de afhandeling van haar aanvragen. Die nemen haar inziens te veel tijd in beslag, zevindt het vervelend dat ze ...
-
Bewoners van een appartementencomplex in Zaanstad hebben de afgelopen maanden een verstopte riolering gehad. Gevolg hiervan was schade aan een vloer door het overstroomde toilet en herstel van het riool. De oorzaak was de wortelgroei in het riool. De bewoners hebben de kosten geclaimd bij de geme...
-
Een stel heeft in 2013 een huis gekocht. In 2015 is het huis afgebroken en in 2016 opnieuw opgebouwd. Nu wil de gemeente voor de overstapregeling niet de WOZ-waarde van 2014 of 2015 hanteren, maar bepalen ze zelf een onbezwaarde waarde. Het stel is het hier niet mee eens en vraagt de ombudsman om...
-
Een vrouw meldt zich bij de ombudsman. Vlak voor de zomer is haar broer, plotseling, tijdens zijn vakantie in het buitenland overleden. Hij was woonachtig in Amsterdam en had hier een koophuis. Voor het verkrijgen van een Verklaring van Erfrecht moet er bij de gemeente Amsterdam een zogenaamde st...
-
Op het spreekuur van de ombudsman komt een ondernemer met een kookschool. Hij meldt een goed lopend bedrijf te hebben. Hij geeft tot nu toe op steeds wisselende locaties kookcursussen. Hij wil zich echter graag vestigen op een vast locatie, omdat het verkrijgen van een huurlocatie steeds moeilijk...
-
Een man komt naar het spreekuur van de ombudsman omdat de gemeente weigert de nummering van zijn woonboot aan te passen. Omdat de man een deel van zijn eigendom wil gaan verhuren, maar wil voorkomen dat dit consequenties zal hebben voor onder andere zijn toeslagen heeft hij verzocht om een extra ...
-
Een vrouw ontvangt ieder jaar haar combi-aanslag van gemeente Amsterdam rond maart/april. Als ze deze in mei voor dit jaar nog niet heeft ontvangen, is ze bang dat er een achterstand zal ontstaan en dus belt ze hierover met de gemeente. De gemeente adviseert haar om een machtiging voor automatisc...
-
Een vrouw belt de ombudsman. Haar zoon is een paar jaar geleden uit huis geplaatst. Ze heeft geen gezag meer. Haar zoon is de afgelopen jaren van een vrolijk en slim mannetje naar een zwaar verslaafde puber gegaan. Hij heeft geen goed onderwijs gehad in de tijd dat hij in instellingen woonde. De ...
-
Een vrouw vraagt zich af hoe het kan dat de gemeente contactgegevens vraagt bij inbreng van spullen bij kringloop Rataplan. Zij vindt dat privacyschending. De ombudsman legt uit dat, volgens zijn beleid, de gemeente eerst zelf in de gelegenheid moet worden gesteld om op een klacht te reageren en ...
-
Een vrouw heeft een inhoudelijke vraag over een terugvordering van een WW uitkering. De ombudsman adviseert haar de vraag aan het Juridisch Loket te stellen en de vraag dan voor te leggen aan het UWV. Mocht zij er met het UWV niet uitkomen, dan kan zij contact opnemen met de Nationale ombudsman. ...
-
Een moeder behartigt de belangen van haar gehandicapte zoon. Bij de toekenning van de vergoeding voor ambulante ondersteuning zijn er volgens haar fouten gemaakt waardoor zijn persoonsgebonden budget te laag uitvalt. Hulpverleners kunnen daardoor niet worden betaald. De vrouw heeft al meerdere ma...
-
Een man wendt zich tot de ombudsman omdat hij het niet eens is met het feit dat hij twee keer legeskosten moet betalen. De man wil graag van zijn zolderkamer een zelfstandige woning maken en vraagt daarom bij de gemeente Amsterdam een omgevingsvergunning aan. Volgens de man stelt de gemeente de a...
-
Een vrouw woont met haar tienerdochter ruim 2 jaar in Amsterdam in een te kleine, te dure kamer, in onderhuur. Ze wil een urgentie voor een sociale huurwoning aanvragen en heeft hier al contact over gehad met het sociaal loket. Ze klaagt bij de ombudsman dat ze niets meer heeft gehoord en dat haa...
-
Een man beklaagt zich bij de ombudsman over de tegenstrijdige berichtgeving door de gemeente over een plek die hij op Koningsdag wil innemen voor een workshop. De ombudsman stuurt de klacht voor behandeling in eerste lijn door aan Stadsdeel Zuid, waarna het dossier wordt gesloten.
-
Een man beklaagt zich bij de ombudsman over de wijze waarop de gemeente heeft gehandeld bij de ontwikkeling van een bouwkavel. Hij zegt schade te hebben geleden door het optreden van de gemeente. In dit geval is er geen rol weggelegd voor de ombudsman. Het betreft een privaatrechtelijk geschil en...
-
Een man wil zijn rijbewijs verlengen. Hij meldt zich hiervoor bij de balie van Burgerzaken met een pasfoto. De pasfoto wordt echter door de baliemedewerkster niet geschikt bevonden en dus geweigerd. De man begrijpt hier niets van. Omdat de ombudsman die middag spreekuur houdt in het stadhuis, kom...
-
Een man is lid van de OBA. Begin augustus 2019 stuurt de OBA hem dat hij te laat is met het terugbrengen van een dvd. De man is in verwarring omdat hij naar beste eer en geweten nimmer de betreffende dvd heeft geleend. Hij neemt contact op met de OBA en legt de situatie uit. De medewerker die hij...
-
Een man wendt zich tot de ombudsman, omdat een verzoek tot kwijtschelding over 2018 en 2019 is afgewezen. De man had niet tijdig de nodige aanvullende informatie aangeleverd. De ombudsman verneemt echter telefonisch van de man dat de kwijtschelding inmiddels alsnog is toegekend, waarop de ombudsm...
-
Een man stuurt de ombudsman een cc van een mail aan Belastingen. Het beleid van de ombudsman is om niet inhoudelijk te reageren op mails gericht aan derden. Dit legt de ombudsman uit en adviseert de man om de reactie van Belastingen op zijn mail af te wachten. De ombudsman sluit het dossier.
-
Een man wendt zich opnieuw tot de ombudsman. Dit keer met een klacht over Dynamo. De man laat weten dat hij volgens Dynamo de klacht schriftelijk moet indienen en hij kan niet schrijven. De ombudsman stuurt een mail naar de klachtencoordinator van Dynamo en vraagt deze de klacht op te pakken. De ...
-
Een man mailt de ombudsman in een cc bericht dat hij een ingebrekestelling heeft ingediend in verband met de herinrichting van de openbare ruimte op het IJplein. De ombudsman geeft aan het signaal mee te nemen, maar ziet op dit moment geen inhoudelijke rol voor zichzelf weggelegd aangezien de kla...
-
Een financiële dienstverlener stuurt de Ombudsman een brief namens een cliënt. In die brief doet de dienstverlener het verzoek aan de Ombudsman om een betalingsregeling te treffen voor een openstaand bedrag voor gemeentelijke aanslagen. De Ombudsman belt de financiële dienstverlener op om uit te ...
-
De eigenaresse van een saladebar in Amsterdam wendt zich tot de ombudsman. De vrouw vertelt dat er een controle in haar onderneming is geweest. Volgens de gemeente houdt de vrouw zich niet aan de geldende wet- en regelgeving vanwege de bestemming van haar saladebar. De vrouw is momenteel in afwac...