-
Een uitvaartcentrum in Amsterdam meldt zich bij de ombudsman. Achter het uitvaartcentrum is een groot parkeerterrein aangelegd waar de medewerkers en bezoekers gebruik van mogen maken. Deze afspraak bestaat al sinds 1967 en is nogmaals bevestigd in 2009. Het gedeelte dat voor hun bezoekers is ger...
-
Een man benadert de ombudsman. Hij zit in een rolstoel en de gemeente heeft enige tijd geleden een woningaanpassing aan de keuken gedaan. Dit is volgens verzoekers niet mooi gebeurd en er zit kleurverschil in de kastjes. Dit hebben zij herhaaldelijk geprobeerd aan te kaarten bij de gemeente, maar...
-
Een vrouw dient een aanvraag voor een vergunning in bij de gemeente Almere. De gemeente reageert niet binnen de vastgestelde termijn, waardoor de vrouw meent dat deze van rechtswege verleend zou moeten worden. Zij stelt tevens dat de procedure niet correct verlopen is en dient daarom bezwaar in. ...
-
Een vrouw parkeert haar auto in Amsterdam. Als men besluit om na enkele minuten weer weg te gaan, kan zij haar bezoek niet annuleren omdat de parkeerapplicatie niet werkt. Dat zorgt ervoor dat ze hogere kosten moet betalen. Zij belt hierover met de gemeente en dient twee klachten in waarop geen r...
-
Een man vertelt de ombudsman dat in zijn buurt een centrum zit dat deels wordt gebruikt als gebedshuis en deels voor scholing. Daardoor zijn alle parkeerplekken continue bezet en krijgt de man parkeerboetes omdat er in de buurt geen parkeerplekken voorhanden zijn. Hij stelt dat er niets aan de si...
-
Een man verhuurt zijn B&B aan toeristen, maar laat er ook een gezin verblijven vanwege het gebrek aan woningen in Amsterdam. Als de afdeling handhaving een onderzoek start naar het woonadres van de eigenaar, blijk echter dat hij ingeschreven staat op een ander adres dan waar de B&B gevestigd is. ...
-
Een man is het niet eens met de wijze waarop de dienst Belastingen zijn klacht heeft afgehandeld. Het betreft o.a. de reactie van de klachtenbehandelaar naar aanleiding van zijn klacht over de bejegening van een telefoniste, die hem te woord stond en hem geen inzicht wilde geven in de afhandeling...
-
Een man woont in het centrum van Amsterdam en stelt dat het zware verkeer voor overlast zorgt op de bruggen en kades en voor de woningen. Hij laat dit de gemeente weten door middel van een klachtenformulier, maar krijgt hierop geen reactie, ook niet nadat hij later om de stand van zaken heeft gev...
-
Een vrouw uit Amsterdam stuurt de ombudsman een afwijzend besluit op een aanvraag voor een Canta en twee mailtjes van een onderzoeker van de ombudsman in een vorige zaak (m.b.t. de eerdere afwijzing Canta). In het eerste mailtje had de ombudsman de vrouw geadviseerd opnieuw een Canta aan te vrage...
-
Een man meldt zich op het spreekuur. Hij heeft eind augustus een klacht ingediend bij Cordaan over de begeleiding die hem wordt geboden. De man heeft namelijk regelmatig in de ochtend afspraken bij een medisch centrum, waarbij het belangrijk is dat zijn begeleider meegaat. Omdat de begeleider bui...
-
Een vrouw komt op het spreekuur van de ombudsman. Voor de woning van de vrouw is een ondergrondse afvalstoffencontainer gesitueerd voor restafval. Het valt haar op dat er regelmatig vuilnis naast de container ligt. Dit trekt vogels en ratten aan. De vrouw meldt dit regelmatig bij de gemeente en s...
-
Een bezorgde moeder meldt zich bij de kinderombudsman. Haar 8-jarige zoon met een ASS-stoornis wacht al sinds juni 2019 op meer budget voor meer gepaste begeleiding. Omdat er nog steeds geen besluit ligt in februari, terwijl de aanvraag in augustus 2019 al is ingediend, is de moeder bang dat zijn...
-
Een vrouw stuurt een mail waaruit blijkt dat ze niet tevreden is over de afhandeling meldingen 'belemmering algemene toegangsdeur' bij politie, marktmeester en Meldpunt Zorg en Woonoverlast. De vrouw woont in een straat waar dagelijks een markt voor haar deur is. Ze beklaagt zich o.a. over camera...
-
De vrouw meldt bij de ombudsman dat de gemeente Amsterdam blauwe papiercontainers heeft geplaatst, maar dat er problemen zijn met het (op tijd) legen ervan. Zij dient diverse klachten in, maar deze worden niet naar tevredenheid afgehandeld. Zij vraagt om interventie van de ombudsman. De klacht wo...
-
Een Nederlandse man woont al jaren in het buitenland. De man heeft enkele jaren in detentie gezeten in Nederland, en is daarna terugverhuisd naar het buitenland. Zijn kinderen zijn destijds onder toezicht van Nidos geplaatst en wonen nu in twee verschillende pleeggezinnen in Nederland. De man kla...
-
Een ouder klaagt over de wachtlijstproblematiek waar zij en haar tienerzoon tegenaan lopen. De tiener is met spoed uit huis geplaatst vanwege schoolverzuim en crimineel gedrag. De vervolgopname om af te kicken duurt veel langer dan verwacht. De ouder geeft daarnaast aan de kinderombudsman het sig...
-
Een man accepteert in december 2017 een aanbod van de afdeling Erfpacht en Uitgifte om de erfpacht af te kopen. De afkoopsom wordt berekend vanaf de dag van acceptatie. Voorwaarde van de gemeente is dat de canon wel moet worden doorbetaald tot aan de dag dat de akte bij de notaris wordt gepasseer...
-
Een vrouw meldt zich bij de ombudsman met een verhaal over haar moeder. Haar moeder is 77 jaar en heeft al meer dan 15 jaar PGB voor huishoudelijke hulp voor 5 uur per week. Vroeger werd het voor meerdere jaren verlengd, maar sinds een aantal jaren moet haar moeder per jaar een nieuwe indicatie a...
-
Een man komt bij de ombudsman met een klacht over een aanvraag van een horecavergunning. De man heeft een factuur ontvangen voor een aanvraag die hij nooit heeft gedaan. Hij heeft de gemeente echter nog niet in de gelegenheid gesteld om de klacht te behandelen. De ombudsman stuurt de klacht door ...
-
Een man klaagt over de berekening van de WOZ- waarde van zijn woning. Hij is het niet eens met de berekening en wil hierover graag uitleg krijgen. De gemeente heeft nog geen gelegenheid gekregen om te reageren op de klacht. De ombudsman heeft de klacht voorgelegd aan de gemeente ter behandeling. ...
-
Een vrouw klaagt bij de kinderombudsman over het feit dat zij en haar minderjarige kind onder politiebegeleiding uit de noodopvang zijn gezet. De kinderombudsman organiseert op basis van haar verhaal een evaluatief gesprek met die partijen (Hvo-Querido, politie, de GGD, het Centraal Meldpunt Dakl...
-
Een man wendt zich tot de ombudsman over het volgende. Hij is bestuurslid voor twee stichtingen en door een adreswijziging in het verleden ontvangt de ene stichting vorderingen van facturen die gericht zijn aan de andere stichting. De man heeft hierover regelmatig contact gehad met de gemeente, m...
-
Een vrouw komt bij de ombudsman met een klacht over de gemeente. Zij heeft last van de kliko's die op een parkeerplek voor haar huis staan. De gemeente heeft echter nog geen gelegenheid gekregen om te reageren om de klacht. De ombudsman stuurt de klacht daarom door naar de gemeente met het verzoe...
-
Een vrouw doet in 2017 een aanvraag tot samenvoeging van twee verdiepingen en vraagt tevens een huisnummerbesluit aan. Zij wacht de vergunning en het huisnummerbesluit echter niet af en begint een Bed and Breakfast. In augustus 2019 controleren twee toezichthouders van Wonen het betreffende adres...
-
Een gezin woont in Afrika, maar keert vanwege veiligheidsredenen terug naar Nederland. Vader en kinderen woonden tot 2010 in Nederland en hebben de Nederlandse nationaliteit. Eenmaal aangekomen in Amsterdam, meldt het gezin zich bij het Centraal Meldpunt om opvang te verzoeken op grond van de Wmo...