-
Een vrouw wendt zich tot de ombudsman wegens het uitblijven van een betaling voor proces- en griffiekosten op grond van een uitspraak van de Rechtbank. De vrouw heeft hierover gemaild met de gemeente, doch dit heeft tot op heden niet tot betaling geleid. De ombudsman doet navraag bij het stadsdee...
-
Een echtpaar uit Zaanstad wendt zich tot de ombudsman met een klacht over het handelen van Zaanstad met betrekking tot een aanvraag om bijstand. Het echtpaar heeft bezwaar ingediend tegen de ingangsdatum van de beslissing op bijstand en verzoekt wegens bijzondere omstandigheden de bijstand met te...
-
Een vrouw wendt zich tot de ombudsman. Haar klacht gaat over Waternet, afdeling Aansluiting, Verbruik & Inning en Basisadministratie Amsterdam. Zij schrijft dat zij al 27 jaar alleen woont maar dat Waternet haar in 2014 desondanks een aanslag waterschapsbelasting heeft opgelegd voor twee personen...
-
Een man uit Almere wendt zich tot de ombudsman met een drietal klachten over Sociale Zaken in Almere. Zijn eerste klacht is op 15 april ingediend. Medio juni laat Almere telefonisch weten, dat vanwege vakanties de afhandeling van de klacht begin juli zal plaatsvinden. De andere twee klachten gaa...
-
Een man wendt zich tot de ombudsman, omdat zijn brieven en klachten met betrekking tot de openbare ruimte niet beantwoord worden. Hij heeft daartoe zelfs een zwartboek opgemaakt en dit aan Stadsdeel Zuid aangeboden. Ook hierop heeft hij geen reactie ontvangen.
De ombudsman informeert bij het Stad...
-
Een vrouw beklaagt zich over het uitblijven van een inhoudelijke reactie van Stadsdeel Oost op een brief, die zij in mei heeft gestuurd over de overlast die zij heeft van een steiger.
De ombudsman neemt telefonisch contact op met de vrouw en biedt aan de klacht door te zenden naar de klachten coö...
-
Een echtpaar wendt zich tot de ombudsman met een klacht over het handelen van hun bewindvoerder. De ombudsman laat weten alleen klachten over de gemeente in behandeling te nemen. Hij stuurt het echtpaar een link met de informatie over de klachtenprocedure bewindvoerders. Uit de mail maakt hij bo...
-
Een vrouw wendt zich tot de ombudsman met een vraag/klacht over kwijtschelding. Het lijkt of de mail aan de dienst gericht is. De ombudsman laat weten dat het zijn beleid is, dat een dienst eerst zelf de gelegenheid moet krijgen om te reageren en adviseert haar de mail voor te leggen aan de dien...
-
Een man wendt zich tot de ombudsman omdat hij voor de tweede keer volgens hem onterecht een aanmaning ontvangt van de dienst met dreiging van dwangbevel en andere incassomaatregelen. Er wordt door de dienst niet op zijn brieven gereageerd en ook niet op zijn kwijtscheldingsaanvraag. Telefonisch ...
-
Een man komt bij de ombudsman op het spreekuur. Hij vertelt dat hij na een verblijf van een aantal jaren in Turkije is teruggekeerd in Nederland. Zijn verhuurder/broer heeft hem in 2014 uitgeschreven uit zijn woning en deze is inmiddels aan anderen verhuurd. Hij is nu dakloos en heeft een postadr...
-
Een man is chronisch ziek en leeft al jarenlang van een bijstandsinkomen.
Naast dit inkomen ontvangt de man op grond van ziekte een tegemoetkoming van de gemeente, eerst op grond van de regeling chronisch zieken, nu op grond van de meerkostenregeling.
De man merkt op, dat er bij iedere wijziging ...
-
Een man wendt zich bij herhaling tot de ombudsman met klachten over overlast in en rond zijn flat.
De ombudsman nodigt de man (evenals in januari 2015) uit voor een gesprek. De man laat vervolgens weten, dat hij de afspraak met de ombudsman afzegt, omdat het inmiddels een stuk rustiger is geworde...
-
Begin 2015 overlijdt een vrouw. Aangezien de familie hiervan in eerste instantie niet op de hoogte is, gaat de afdeling Team Rampen, Uitvaart en Pensioen‘ afdeling TRUP’ van Wonen Amsterdam op zoek naar de nabestaanden en neemt maatregelen voor de uitvaart. TRUP komt in contact met een dochter va...
-
Een vrouw wendt zich tot de ombudsman inzake problemen met voormalige buren. Zij beklaagt zich daarin tevens over het handelen van de woningbouwvereniging. De ombudsman doet navraag bij het Meldpunt Zorg en Overlast en verneemt, dat het dossier ruim anderhalf jaar geleden gesloten is. Toen is ver...
-
Een man wendt zich tot de ombudsman inzake een niet nagekomen toezegging van de gemeente in een ontvangstbevestiging op zijn digitaal ingediende klacht, waarin hij verzoekt zijn naam in de basisadministratie te corrigeren. In die ontvangstbevestiging staat dat er binnen een week telefonisch of sc...
-
een man mailt de ombudsman dat er beslag is gelegd op zijn bankrekening door de deurwaarder van de rijksbelastingdienst. Door dit bankbeslag is hij niet meer in staat om in zijn onderhoud en dat van zijn kinderen te voorzien. Omdat het beslag de rijksoverheid betreft kan de ombudsman in dit geval...
-
Een man belt de ombudsman en vertelt dat er door de storm een boom op zijn dak is gevallen.
Hij heeft tot vier keer toe geprobeerd dit digitaal te melden bij de gemeente, maar telkens als hij bijna klaar met het invullen van het formulier, gaat het mis. Hij belt hierover met 14020 en krijgt te ho...
-
Een man belt de ombudsman over een omgewaaide boom op de openbare weg. Daardoor is zijn jachthaven niet bereikbaar. Hierover heeft hij contact gehad met de brandweer. De brandweer verwijst hem naar de gemeente, maar het lukt hem niet de gemeente telefonisch te bereiken. De ombudsman vraagt aan de...
-
en vader en een zoon komen op het spreekuur van de ombudsman.
Een andere zoon heeft van de politie een brief ontvangen, waarin hem een beveiligingpas wordt geweigerd, omdat hij aantekeningen heeft staan in het strafregister wegens gepleegde strafbare feiten.
De ombudsman maakt de man duidelijk, d...
-
Een vrouw woont nabij het Leidseplein in Stadsdeel Centrum. Zij ondervindt veel overlast van het uitgaanspubliek van het Leidseplein, van gedumpte vuilniszakken van restaurants voor haar woning en van taxi’s die geen gebruik maken van de officiële taxistandplaats maar met draaiende motor voor haa...
-
Een eigenaresse van een detacheringsbureau dat uitzendkrachten levert voor de lokale overheid wendt zich tot de ombudsman. Ze levert met enige regelmaat uitzendkrachten voor de gemeente Amsterdam. Een van deze medewerkers werkt op deze manier al geruime tijd tot volle tevredenheid van zijn werkge...
-
Een man
emigreert in juli 2014 met zijn echtgenoot en drie kinderen naar de Verenigde
Staten. Hij vertelt dat hij van de gemeente het advies krijgt om zijn
verhuizing bij de verschillende overheidsinstellingen te melden. Omdat hij
problemen krijgt met de Belastingdienst,
wendt hij zich in februa...
-
Een man heeft moeite met lopen. Hij vraagt de gemeente om een Canta en als dat niet kan, om een scootmobiel. De gemeente wijst zijn aanvraag af omdat de MO-zaak in het medisch advies stelt dat door behandeling en medicatie zijn ondersteuningsvraag nog kan afnemen en hij nog gebruik kan maken van ...
-
Een man ontvangt een boete van € 97,- wanneer hij in juni 2014 met logeerhond niet-aangelijnd op straat wandelt. Hij vindt een dergelijke boete opgelegd door een opsporingsambtenaar van Stadstoezicht disproportioneel. Hij bespreekt het voorval met de ombudsman en stuurt hem een afschrift van zij...
-
Een man komt naar het spreekuur van de ombudsman en vertelt dat hij doordat hij de woning deelt met zijn vader, een korting krijgt op zijn bijstandsuitkering. Maandelijks krijgt hij nu € 130 minder uitkering. Behalve deze korting wordt ook van hem verwacht dat hij hiervoor in ruil werkzaamheden d...