-
Een vrouw bezoekt het spreekuur van de Gemeentelijke Ombudsman. Zij vertelt dat de gemeente een tip heeft gekregen dat zij zou samenwonen. Omdat de vrouw een uitkering ontvangt start de gemeente een onderzoek en wordt haar uitkering geblokkeerd. De vrouw heeft hiertegen stappen ondernomen en uit...
-
Een man stuurt de ombudsman een email waarin hij laat weten in toenemende mate problemen te ondervinden bij het in- of uitrijden van een parkeergarage. Volgens de man is hij afhankelijk van een helpdesk in Eindhoven en komen ook de monteurs daar vandaan. Dit levert wachttijd en frustratie op wann...
-
Een man stuurt de ombudsman en CIVIC, die de schuldhulp in zijn stadsdeel verzorgt, een email waarin hij helemaal niets schrijft. Naast de lege email, stuurt de man ook een brief van een deurwaarderskantoor mee. Uit deze brief blijkt dat hij een schuld heeft bij een bank, maar dat de deurwaarder ...
-
De jongste, inwonende en studerende zoon van een vrouw met een bijstandsuitkering wordt 18 jaar. Dat betekent dat zij voor de bijstand niet langer als alleenstaande ouder maar als alleenstaande wordt aangemerkt. De vrouw woont in Almere en zij vraagt aan de gemeente aanvullende bijzondere bijsta...
-
Een man komt op het spreekuur van de ombudsman inzake problemen met het verlengen van zijn briefadres in Almere. Hij is sinds geruime tijd uitgeschreven door Almere als zijnde vertrokken naar een onbekend land en heeft daar bezwaar tegen aangetekend. Voordat hij door Almere uitgeschreven werd naa...
-
Een vrouw dient een klacht in tegen het handelen van Waternet, die na 4 jaar een eindafrekening stuurt. Zij reageert in april per brief vraagt daarin tevens om een betalingsregeling, omdat zij dat bedrag niet in één keer kan betalen. Een reactie op haar brief blijft uit.
Vervolgens ontvangt zij...
-
Een man dient een klacht in bij de ombudsman, omdat hij niet binnen de gestelde termijn van 6 weken een antwoord op zijn klacht tegen de gemeente Almere heeft gekregen.
De man beklaagt zich over het feit, dat hij niet gehoord wordt. Hij schrijft mails en belt regelmatig. Op zijn mails krijgt hij...
-
Een medewerker van een GGZ instelling wendt zich tot de ombudsman inzake problemen met een indicatie voor opvang van een cliënt. Het betreft hier een cliënt die al jaren crisisopvang nodig heeft en eigenlijk niet meer naar huis kan. De GGZ instelling heeft een plek in een instelling buiten Amst...
-
Een Amsterdammer mailt op 21 december 2014 aan Antwoord/14020 een vraag over de koopkrachttegemoetkoming 2014: hij is ZZP’er en ontving juist in de peilmaand september inkomsten boven de norm, terwijl zijn inkomen over heel 2014 ruim onder de norm zit. Daarom vraagt hij of er een hardheidsclausul...
-
Op 25 augustus kwamen studenten van de Hogeschool van Amsterdam langs bij de ombudsman. Hun vierde studiejaar, waarin ze gekozen hebben voor de minor ‘werken bij de overheid’, start met een kick off week met bezoeken aan organisaties die relevant zijn voor hun studierichting.
-
Are you an international working, studying or running your own company in Amsterdam? Have you run into any practical problems? Have you encountered any situation in which you felt disadvantaged or unfairly treated as an international? If so, we would love to get in touch with you.
-
Gemeentelijke ombudsman Arre Zuurmond heeft in juli 2015 een collectief intervisiegesprek met de afdelingen Burgerzaken en Sociale Zaken van de gemeente Almere gevoerd. Aanleiding voor het gesprek was het stijgend aantal klachten van burgers over problemen bij het aanvragen van een briefadres. De...
-
Meneer De Jong* beklaagt zich bij het stadsdeel, dat de informatievoorziening voor de gemeente vanaf 1 januari 2015 uitsluitend digitaal geleverd wordt. Een grote groep mensen, die bijvoorbeeld geen gebruik maken van internet of dat in verband met hun beperking niet kunnen, blijft hierdoor versto...
-
Meneer Van Doorn* komt bij de ombudsman over de afwijzing van zijn aanvraag om een driewiel fiets met hulpmotor. Hij is van mening dat hij nu door de gemeente verplicht wordt om ook voor korte afstanden zijn auto te gebruiken. Hij heeft bezwaar aangetekend tegen deze beslissing maar ook dat is af...
-
Liesbeth* dient in oktober 2014 een klacht in bij via het online klachtenformulier omdat zij gehoord heeft dat Stadsdeel Zuidoost van plan is een boom achter haar woning te kappen. Die zou te dicht bij de gevel staan. Zij ontvangt een ontvangstbevestiging maar verder geen inhoudelijke reactie. D...
-
De ombudsman heeft met de bij hem aangesloten gemeentes gesproken over hun ervaringen met de uitvoering van nieuwe taken op het gebied van Jeugd, Zorg en Participatie. Hoe is het om te werken vanuit de decentralisatiegedachte, dichtbij de burger, zonder schotten en gericht op diens leefwereld? Aa...
-
In juni komt een man op het spreekuur van de ombudsman. Zijn uitkering was tijdelijk stopgezet wegens een vermoeden van WPI dat hij betaald werk deed. Onderzoek wees uit dat dit niet het geval was en meneer’s uitkering wordt hervat. De man geeft aan niet blij te zijn met de gang van zaken en heef...
-
In 2013 ruimt de GGD namens Stadsdeel Zuid de woning van een vrouw op nadat er een gaslek is geconstateerd door de netwerkbeheerder. De vrouw verblijft tijdens de opruiming in een GGZ instelling. Hier raakt ze in paniek. Zij dient over de gang van zaken een klacht in bij de GGD. Tegen het besluit...
-
Een man klaagt op 7 december 2014 bij Stadsdeel West over het verloop van een tweetal sollicitatieprocedures. Een reactie op de klacht blijft uit, waardoor de man zich genoodzaakt voelt om naar de ombudsman te stappen. De ombudsman verzoekt het stadsdeel om hem nader te informeren over de behande...
-
Een moeder stuurt de ombudsman en diverse instanties die bij Jeugdbescherming betrokken zijn, een klacht. Zij vindt dat er te weinig gedaan wordt om de veiligheid van haar zoon tijdens zijn verblijf bij zijn vader te waarborgen. In eerste instantie dient de verantwoordelijke organisatie zelf de k...
-
Een vrouw huurt twee standplaatsen op een kermisexploitantenterrein in Stadsdeel West. Ze woont hier met haar twee stiefkinderen en echtgenoot. De standplaatsen zijn al 45 jaar in de familie. Al jaren is duidelijk dat de bewoners zullen moeten vertrekken vanwege de komst van een Food Center. Aanv...
-
Een vrouw wendt zich tot de ombudsman inzake een afwijzing kwijtschelding gemeentelijke belastingen. De gemeente Almere wijst het verzoek af op grond van onvoldoende verstrekte informatie. De vrouw laat de ombudsman weten dat zij steeds de gevraagde stukken te hebben opgestuurd. Het is voor haar ...
-
Indien een bestelwagen hoger is dan 2,40 meter dan mag deze op grond van gemeentelijke regels niet voor een woning geparkeerd worden. Een man parkeert zijn bestelwagen, die hoger is dan 2,40 meter, een half jaar lang voor een woning. De banden worden lek gestoken en er wordt graffiti op de bestel...
-
Een man wendt zich tot de ombudsman, omdat hij niet eens is met de eindafrekening die Waternet hem gestuurd heeft na zijn verhuizing. De data van afrekeningen zouden niet overeenkomen met de periode dat de man op de woning woonde. De ombudsman stelt hier vragen over aan het Waternet. Waternet gee...
-
een patrouilleboot van Waternet heeft schade aan de visuitrusting toegebracht van een man. De man stond aan de kant te vissen toen de patrouilleboot slechts enkele meters van de waterkant de man passeerde. Door de bootschroeven werden de lijnen van de hengels meegetrokken en vernield.
De man ste...