-
Gemeenten hebben moeite met maatwerk. Dat is de voornaamste conclusie van Gemeentelijke Ombudsman Arre Zuurmond in zijn jaarbeschouwing over het jaar 2014. De ombudsman, die naast Amsterdam ook een aantal andere gemeenten onder zijn hoede heeft, ziet steeds vaker burgers die niet binnen het stra...
-
Gemeentelijke Ombudsman Arre Zuurmond heeft een webtool laten ontwikkelen waarmee burgers kunnen aangeven op welke parkeerplaatsen binnen Amsterdam zij tegen problemen aanlopen. De ombudsman roept iedereen op om deze knelpunten online te zetten op een interactieve kaart op deze site.
-
Een man vertegenwoordigt een buurtvereniging. Eind juli 2014 stuurt hij een klacht over (geluids)overlast van een moskee naar Stadsdeel West cc naar de ombudsman. De ombudsman laat de man weten dat eerst het stadsdeel op klacht moet reageren. In reactie daarop vertelt de man dat de zaak al enkele...
-
Een bewoner van stadsdeel West vraagt een omgevingsvergunning aan voor “de uitbreiding van de dakopbouw die toegang geeft tot het dakterras.” De gevraagde aanvullende gegevens worden niet binnen de daartoe gestelde tijd verstrekt waarop de aanvraag buiten behandeling wordt gesteld. Het bezwaar te...
-
Een vrouw wendt zich tot de ombudsman met een klacht over de gevolgen na de herinrichting van haar straat. Het ontbreken van ‘tussenpaadjes’ in het plantsoen naar de weg leidt er volgens haar ondermeer toe, dat bewoners met brommers of fietsen nu over de stoep of dwars door het plantsoentje naar ...
-
Een jongen wendt zich tot de ombudsman, omdat hij zijn aanvraag om bijstand niet in behandeling wordt genomen wegens het ontbreken van een geldig ID. Hij vertelt de ombudsman dat hij van zijn werkgever in februari te horen kreeg, dat het slecht ging met het bedrijf. Daardoor krijgt hij eerst mind...
-
Een vrouw wendt zich tot de ombudsman. Zij beklaagt zich over de procedure, die de dienst belastingen volgt bij de aanvragen voor kwijtschelding.
De vrouw vraagt zich af, omdat zij al jaren een inkomen op minimumniveau geniet, waarom zij steeds weer dezelfde gegevens dient te overleggen om de k...
-
Een vrouw wendt zich namens een groep van 23 buurtbewoners tot de ombudsman over het uitblijven van een reactie op een Mora melding over de overlast van bomen die zij en haar buren ondervinden. Om het betreffende stadsdeel eerst zelf in de gelegenheid te stellen om alsnog op de melding te reagere...
-
Een vrouw wendt zich tot de ombudsman met een klacht over geluidsoverlast veroorzaakt door een sportschool. Het stadsdeel lijkt de meldingen te hebben opgepakt, maar de zaak is gestagneerd bij de inspecteur die een geluidsmeting zou komen doen. Het lukt de vrouw niet om contact met hem te krijg...
-
Een bewoner van de binnenstad beklaagt zich erover dat het stadsdeel Centrum weigert een laad- en loshaven bij hem in de straat op te heffen. Hij wenst opheffing van de parkeergelegenheid omdat die naar zijn waarneming en oordeel te weinig gebruikt wordt om het voortbestaan ervan te rechtvaardige...
-
Een vrouw wendt zich tot de ombudsman met een klacht over het uitblijven van een inhoudelijke reactie op een tweetal klachten inzake geluidsoverlast van een evenement in september 2014. Zij stuurt zelf bij uitblijven van een reactie in december 2014 nogmaals de klacht aan de voorzitter van het s...
-
Een man vraagt een ontheffing voor de Amsterdamse Bos. Het toekennen van de ontheffing duurt een week. De man ontvangt op de dag dat hij het Amsterdamse Bos bezoekt een e-mail waarin staat dat de ontheffing toegekend is. De ontheffing ziet hij ‘s avonds laat pas in zijn e-mail. De man is niet tev...
-
Een vrouw wendt zich tot de ombudsman met het volgende: Zij heeft een aangepaste rolstoel toegekend gekregen, doch krijgt nu te horen van de leverancier, dat deze rolstoel niet aan de juiste configuratie bleek te voldoen, er is er een nieuwe stoel aangevraagd en het kan nog 5 á 6 weken duren voo...
-
Een vrouw wendt zich tot de ombudsman, omdat zij geluidsoverlast ondervindt van verbouwingswerkzaamheden aan nabijgelegen woningen. De tijdstippen waarop de verbouwingswerkzaamheden plaatsvinden is haar voornaamste klacht. De vrouw heeft haar klacht ook gericht aan het stadsdeel waar zij woont. H...
-
Een man ervaart dat de gemeente en het college van B&W in het bijzonder hem op alle fronten tegenwerkt bij het aanvragen van vergunningen en een Wob-verzoek. De reden is dat hij in verband wordt gebracht met criminelen en het witwassen van geld. Het Amsterdamse gerechtshof heeft hem echter op all...
-
Een man wendt zich namens een aantal bewoners tot de ombudsman over het uitblijven van een inhoudelijke reactie op een verzoek aan het stadsdeel om in overleg te treden inzake wateroverlast in de woningen. De ombudsman doet navraag bij het stadsdeel en verneemt dat een reactie abusievelijk is uit...
-
Een vrouw wendt zich tot de ombudsman voor hulp inzake haar probleem met de verlenging van haar urgentie en de beëindiging van de maatschappelijke opvang in juni. Per mail vraagt de ombudsman haar om contact op te nemen om haar klacht toe te lichten. Zij bezoekt het spreekuur en blijkt een woning...
-
Een alleenstaande moeder met twee kinderen wendt zich tot de ombudsman met een noodkreet.
Zij vertelt dat zij door een beslaglegging op haar loon door de Dienst Belastingen geen geld meer heeft om eten te kopen en honger heeft. Zij heeft ook geen beltegoed. De ombudsman neemt contact op met de ...
-
Een vrouw dient een klacht in bij de ombudsman voor een vriendin, omdat haar vriendin met kind onder moeilijke woonomstandigheden leeft. Uit de klacht blijkt niet welke stappen de vrouw heeft ondernomen om hier een oplossing voor te vinden en tegen wie de klacht zich nu richt.
De ombudsman heeft ...
-
Een vrouw uit Almere wendde zich tot de Ombudsman. Zij is werkzaam als freelance alphahulp. De betaling voor haar werkzaamheden is per 1 januari 2015 in handen van de gemeente gekomen. De organisatie die daarvoor verantwoordelijk was voor de betaling is er al in week 53 van 2014 mee gestopt waard...
-
Een taxichauffeur ontvangt eind september 2014 een brief van de gemeente (dd 25 september) waarin staat dat de TTO waarbij de chauffeur en zijn vervoerder zijn aangesloten de samenwerking heeft opgezegd en dat de chauffeur per 1 oktober 2014 niet meer bij deze TTO is aangesloten. Vanaf dat moment...
-
Een man wendt zich tot de ombudsman met een klacht over de politie. Zijn broer heeft enige tijd geleden een ernstig ongeluk gehad. Wanneer de politie naar naaste familie zoekt, komen zij niet bij hem, maar bij het oude adres van de ouders van de man uit. Zijn ouders zijn echter al geruime tijd ov...
-
Een echtpaar woont al twintig jaar in dezelfde woning. Een tijd geleden hebben zij een nieuwe buurman gekregen die het pand verbouwt. Het echtpaar stelt schade te lijden door deze verbouwing en dat er diverse werkzaamheden plaatsvinden zonder de daarvoor vereiste omgevingsvergunning.
Het echtpaar...
-
Een man vermoedt op grond van eigen waarneming dat al enige tijd geen gebruik meer gemaakt wordt van een invalidenparkeerplaats op kenteken bij hem in de buurt. Op een drukke avond tijdens de wereldkampioenschappen voetbal besluit hij ’s avonds laat de gok te wagen om er te gaan parkeren met het ...
-
Een man uit Amsterdam beklaagt zich over het parkeerbeleid van de gemeente Amsterdam. De man wil de auto van zijn vriendin op zijn parkeervergunning zetten. Dit is niet mogelijk. Hij geeft aan dat de gemeente dit toestaat alleen bij mensen die getrouwd zijn of een samenlevingscontract hebben.
D...