-
Meneer heeft problemen met de DWI Purmerend en is bang voor gijzeling vanwege onterechte boetes door een “sparta-met” die hij niet meer heeft maar nog wel op zijn naam staat.
In 2013 is een rechtzaak geweest om de Sparta-met van zijn af te naam te krijgen. Helaas kreeg hij daarna nog meer beschik...
-
Een man uit Zaanstad komt op het spreekuur van de ombudsman en vertelt dat het gezinsinkomen minder dan een bijstandsuitkering is. Hij ontvangt een uitkering op basis van de Wet Inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte gewezen zelfstandigen (IOAZ) in aanvulling op het inkome...
-
Mevrouw heeft een probleem met haar DWI uitkering. Ze is voor 3 maanden naar Suriname gegaan, zonder DWI daarvan op de hoogte te stellen. Haar uitkering is daarom stopgezet. Ze begrijpt dit. Het probleem is dat het DWI erg moeilijk doet bij het opnieuw opstarten van haar uitkering. Want haar huur...
-
Een vrouw komt bij de ombudsman omdat ze vindt dat ze erg lang moet wachten tijdens het spreekuur van de sociaal raadslieden van Diemen. Daarbij vindt ze dat ze niet goed geholpen wordt door MaDi, de stichting die de gemeente Diemen heeft ingeschakeld om burgers te helpen bij het oplossen van pro...
-
Een stel uit Amsterdam bezoekt het spreekuur van de ombudsman. De vrouw had in 2014 ook al de hulp van de ombudsman ingeroepen vanwege problemen rondom haar schuldhulpverleningstraject. Door een interventie van de ombudsman is het traject destijds weer goed opgepakt.
De vrouw laat nu weten dat ze...
-
gewond is geraakt.
Als gevolg daarvan heeft hij zijn onderneming moeten beëindigen en vraagt hij in juli 2014 bijstand aan bij WPI. De aanvraag raakt zoekt en daarover dient hij een klacht in. Eind 2014 wordt bijstand toegekend met terugwerkende kracht tot juli. Daarnaast heeft hij een beroep ged...
-
De gemeente heeft een vordering op een man wegens niet betaalde bouwleges. De vordering dateert uit 2009/2010. De man stelt zich op het standpunt dat de vordering te hoog is en dat hij geen bouwleges meer verschuldigd is. Begin 2015 stelt de Stafdienstbedrijfsvoering de man in de gelegenheid om a...
-
Het rijbewijs van een vrouw verliep vorig jaar. Ze heeft eerst gedacht dit niet te verlengen, maar vervolgens wil ze dat toch i.v.m. kinderen die buiten de stad wonen. Zij heeft echter alleen AOW en wacht op haar vakantiegeld om de kosten te kunnen betalen.
Uiterlijk zou zij het op 7 mei 2015 moe...
-
Een vrouw beklaagt zich over de gang van zaken m.b.t. haar aanvraag scholierenvergoeding van begin maart 2015. De ombudsman neemt telefonisch contact met haar op en verneemt dat zij inmiddels een toezegging heeft van de dienst dat volgende week alles in orde komt. De ombudsman spreekt af, dat zi...
-
Een moeder met twee kinderen probeert ruim 4 jaar een uitreksel van haar overleden vader bij basisinformatie van de gemeente Amsterdam te krijgen. Het uitreksel heeft zij nodig zodat zijn levensverzekering wordt uitgekeerd. De vrouw laat aan de ombudsman weten dat het nu eindelijk via een notaris...
-
Een echtpaar uit Amsterdam vertelt de Ombudsman dat ze al 2 jaar in een schuldhulpverleningstraject zitten zonder dat er iets bereikt is. Door fouten van/ miscommunicatie met de schuldhulpverlener is het minnelijk traject inmiddels zo goed als onmogelijk, hoewel de hoop van het echtpaar nog op e...
-
Een vrouw wendt zich tot de ombudsman inzake de uitvoering van het groot onderhoud in haar buurt. Zij is van mening dat dit niet goed is uitgevoerd, de grond rondom de bomen is niet verbeterd. Zij heeft hierover contact gehad met medewerkers van het stadsdeel, die geven aan dat de bomen VTA geke...
-
Een vrouw wendt zich tot de ombudsman met een klacht over sociale zaken Almere. Telefonisch begrijpt de ombudsman, dat Almere om relevante gegevens vraagt, waarvan zij zegt die niet (meer) te kunnen leveren. Het betreft hier een derde aanvraag om bijstand.
De ombudsman vraagt zich af of een klach...
-
Een vrouw wendt zich telefonisch tot de ombudsman, omdat ze wil langskomen inzake een klacht over de maatschappelijke dienstverlening. Zij vertelt dat het haar niet lukt om daar een klacht in te dienen. De vrouw geeft aan niet goed te kunnen schrijven. De ombudsman stuurt daarom een mail naar de ...
-
Een man wendt zich tot de ombudsman met het volgende: zijn zoon heeft zijn portemonnee met ID en pasjes in Zaanstad verloren. Deze is gevonden door een burger in Zaanstad en afgeleverd bij de receptie op het stadshuis. Bij navraag bij Zaanstad blijkt deze niet te vinden te zijn. De man dient daa...
-
Een vrouw wendt zich tot de ombudsman met het volgende. Haar broer is overleden en om de erfenis te verwerpen heeft zij een afschrift van de overlijdensakte of een uittreksel nodig. Telefonisch verneemt zij via 14020 dat zij dat niet zou kunnen krijgen, maar zij doet recent toch een aanvraag.
De ...
-
Een man heeft bij de gemeente Amsterdam, Belastingen een administratief beroep tegen de afwijzing van zijn verzoek om kwijtschelding ingediend. Op 25 mei 2015 volgt uitspraak op het beroepschrift. Het beroep wordt door Belastingen ongegrond verklaard. Volgens Belastingen is het deel van het inkom...
-
Een echtpaar uit Amsterdam laat de Ombudsman weten dat zij zich niet kunnen vinden in de manier waarop hun civiele bewindvoerder met hen omgaat. Zo krijgen zij hun leefgeld contant, hebben ze een pandverbod gekregen en neemt hij de telefoon niet op als ze bellen. Hoewel de Ombudsman formeel niet ...
-
Een man uit Amsterdam dient een klacht in bij de gemeente inzake een onveilige situatie op een stoep in Stadsdeel Oost. De man beschrijft de situatie als volgt. Een paar buurtbewoners hebben twee olievaten omgebouwd tot plantenbakken en hebben deze vervolgens op de openbare stoep geplaatst. De ma...
-
Een eigenaresse van een winkel wendt zich tot de ombudsman, omdat er volgens haar verschil is in de regelgeving en de handhaving m.b.t. het plaatsen van plantenbakken in de openbare ruimte door ondernemers. Hierover stelt zij in maart vragen per mail aan de gebiedscoördinator en dient zij in mei ...
-
Vrouw wendt zich tot de ombudsman met een vraag over de ziektekostenverzekering. Zij moet deze nog afsluiten en dan waarschijnlijk met terugwerkende kracht ook gaan betalen. De ombudsman adviseert haar hierover contact op te nemen met WPI voor meer informatie over de mogelijkheden. De vrouw heef...
-
Een man wendt zich tot de Gemeentelijke Ombudsman over het uitblijven van een beslissing op zijn aanvraag gratis OV 65+ De ontvangst van zijn aanvraag is telefonisch bevestigd, vervolgens werd hem telefonisch verteld, dat hij niet in aanmerking komt. Hij is van mening van wel, want de inkomensgre...
-
Een vrouw wendt zich tot de ombudsman aangezien Stadsdeel Noord volgens haar onterecht twee (naast elkaar liggende) zelfbouwkavels aan één huishouden vertrekt. Volgens de vrouw is de bedoeling van het aanbod dat verschillende huishoudens de mogelijkheid krijgen hun voor eigen bewoning bedoelde hu...
-
Een vrouw legt de ombudsman een probleem voor met het vervoer van haar kleinkinderen naar en van school, wat wellicht komend schooljaar zal ontstaan. Een vervoersvoorziening voor de oudste is in het verleden afgewezen. De grootouders brengen en halen hem, omdat de ouders beiden in wisseldiensten...
-
Een man wendt zich tot de ombudsman met een klacht over het niet in behandeling nemen van zijn aanvraag om de Plusvoorziening 65+. De reden daarvan is, dat hij geen kopie van een geldig ID heeft gestuurd. De man stelt dat hij al jarenlang deze voorziening aanvraagt en dat de dienst gegevens vraag...