-
Een bewoner op de Amsterdamse Keizersgracht ondervindt overlast van geparkeerde fietsen tegen zijn gevel. De fietsen zijn van bezoekers van het nabijgelegen museum Foam. De man is al enige tijd in discussie met het museum. Dat legt de verantwoordelijkheid voor de overlast bij de gemeente, die vol...
-
Een man wendt zich tot de ombudsman over de op zijn salaris ingehouden premies. Begin jaren '80 is hij korte tijd werkzaam geweest bij het GVB (destijds het gemeentelijk vervoerbedrijf van de gemeente Amsterdam). Uit onderzoek van de gemeente is gebleken dat de toen ingehouden premies niet bedoel...
-
Een vrouw uit het Amsterdamse stadsdeel Noord maakt zich al jaren zorgen over de verkeersveiligheid en het gebrek aan speelgelegenheden voor kinderen in haar buurt. In 2015 schrijft ze de bestuurscommissie van haar stadsdeel aan en het jaar daarop maakt ze gebruik van de inspraakmogelijkheid bij ...
-
Een man heeft een vraag over de klachtenregeling van de gemeente. In de automatische ontvangstbevestiging op een klacht staat dat de gemeente binnen een week contact opneemt met de indiener van de klacht. Dat is in zijn geval niet gebeurd. De man vraagt zich af of de klachtenregeling is gewijzigd...
-
Een vrouw neemt contact op met de ombudsman. Na een scheiding heeft zij het huis moeten verkopen. Ze heeft samen met haar twee kinderen (17 en 20 jaar) een urgentie aangevraagd. Er is bij het gezin veel hulpverlening betrokken. Beide kinderen hebben een stoornis in het autistisch spectrum. De jon...
-
Een Amsterdamse met een baan en een kleine aanvullende uitkering krijgt een brief van de sociale dienst van Amsterdam (WPI) die uit één zin bestaat: "Kunt u nog een keer het nummer van uw OV-chipkaart doorgeven?" Ze heeft geen idee waar dit over zou kunnen gaan en heeft een slechte relatie met de...
-
Een man neemt contact op met de ombudsman nadat hij en zijn echtgenote (afkomstig uit de Filippijnen) na een uur wachten bij het stadsloket te horen kregen dat zij pas over een maand ingeschreven kan worden in de Basisregistratie Personen (BRP). Omdat zij tot die tijd geen BSN heeft, niet kan wer...
-
Een familie uit Overijssel bezoekt een theatervoorstelling in het centrum van Amsterdam. Hun auto parkeren ze in Amsterdam-Noord, nabij de pontverbinding met het Centraal Station. Ze betalen middels een dagkaart. Helaas ontvangen zij vier weken later een naheffingsaanslag parkeerbelasting. Verbaa...
-
Belastingen Amsterdam stuurt een vrouw een vooraankondiging dat de oppervlakte van haar appartement is gewijzigd. In de brief staat dat de oppervlakte voortaan een aantal vierkante meters groter is. De vrouw verwondert zich hierover. Zij woont al 72 jaar op het betreffende adres en er heeft geen ...
-
Een man belt in paniek de ombudsman. Hij is in het bezit van alle mogelijke rijbewijzen (auto, vrachtwagen, motor). Eens in de 10 jaar vindt er volgens de man een medische keuring plaats voor zijn vrachtwagenrijbewijs. De keuring betreft onder andere een online vragenlijst via het CBR. De man hee...
-
De heer S. beklaagt zich over een verkeerspilot in de oude binnenstad van Amsterdam. Met behulp van die pilot wordt beoogd na te gaan of met een aantal specifieke verkeersmaatregelen de overlast voor bewoners in een uitgaansgebied kan worden teruggedrongen. De heer S. woont in het grensgebied en ...
-
Een vrouw uit Amsterdam belt de ombudsman. Ze krijgt brieven van de deurwaarder over een betalingsachterstand terwijl de betaling via een inhouding op haar uitkering gaat. Als de ombudsman de deurwaarder belt om uitstel van de betalingstermijn te vragen totdat een en ander is uitgezocht, is de de...
-
Een vrouw heeft een inhoudelijke vraag over haar afwijzing kwijtschelding gemeentebelastingen. Ze wordt echter niet meer teruggebeld. Haar wordt daarom geadviseerd de ombudsman te benaderen. De vrouw begrijpt niet waarom ze niet even iemand te woord kan staan. Dat zou iedereen veel tijd en energi...
-
Een man e-mailt en belt vervolgens omdat hij een voorwaarde bij de collectieve zorgverzekering van de gemeente discriminerend vindt. De betwistte voorwaarde is dat je akkoord moet gaan met automatische incasso wil je worden toegelaten tot de verzekering. De ombudsman legt de man uit, dat de vasts...
-
Een man wendt zich tot de ombudsman, omdat hij een klacht heeft over de wachtlijst voor een parkeergarage in Amsterdam-Oost. Zijn klacht wordt doorgestuurd naar de gemeente om die in eerste aanleg te laten oordelen over de gegrondheid van de klacht. Als hij niet eens is met de klachtafhandeling ...
-
Een man komt op het spreekuur van de ombudsman. Hij heeft vier kinderen die in 2005 uit huis zijn geplaatst door Jeugdbescherming. Hij heeft hier veel verdriet van gehad. De kinderombudsman legt aan de man uit dat het niet mogelijk is om een veertien jaar oude klacht in behandeling te nemen. Niet...
-
Een man komt terug bij de ombudsman omdat het schuldhulptraject dat een jaar eerder in gang is gezet is vastgelopen. De man is van mening dat de gemeentelijke schuldhulp weinig meedenkend is en slecht bereikbaar. Het minnelijk traject is afgeketst en volgens de man komt dit door toedoen van de ge...
-
Een man klaagt over het gedrag van een ambtenaar, en ook het volgens hem onnodig procederen door de gemeente Amsterdam. Hij vraagt de ombudsman om advies en bemiddeling. De ombudsman constateert dat er sprake is van een lopende beroepsprocedure bij de rechter. Hij informeert de man dan ook dat hi...
-
Een volstrekt onbekend persoon is aan de adresgegevens van een inwoner van Amsterdam gekomen. Dit bevestigt de onbekende persoon ook aan de man. Deze laatste vermoedt dat er sprake is van een integriteitskwestie binnen de gemeente Amsterdam. Om die reden besluit hij contact op te nemen met de Aut...
-
Een man vergeet na zijn vakantie een bedrijfsparkeervergunning terug te zetten op zijn kenteken en ontvangt een naheffingsaanslag. Zijn bezwaar wordt ongegrond verklaard waarna hij de zaak voorlegt aan de ombudsman. Deze informeert bij de gemeente of er wellicht ruimte is om de naheffingsaanslag ...
-
Een man uit Amsterdam heeft zich bij de ombudsman gemeld met een klacht over de gemeente. Een tijd geleden was de man voornemens bij de toenmalige Stichting Individuele Terugbetalingen Amsterdam (ITA) een verzoek in te dienen omdat de man als erfgenaam meende vermoedelijk aanspraak te kunnen make...
-
Een vrouw werkt al jaren in een zorgcentrum in Amsterdam. Het zorgcentrum heeft een eigen terrein waar het personeel tijdens hun dienst vrij kunnen parkeren en dat is voorzien van alle benodigde verkeersborden. De klacht gaat over de scanauto’s van de gemeente. Deze scanauto’s zien de eerder geno...
-
Een vrouw belt naar de ombudsman. Zij vertelt dat zij eerst via de maatschappelijke opvang 2 jaar alleen woonde. Daarna moest zij deze plek verlaten, omdat ze zwanger raakte. Er is haar een grotere woning aangeboden: een moeder- en kindhuis. Een jaar later blijkt de vrouw weer zwanger te zijn en ...
-
Een man uit Amsterdam heeft zich bij de ombudsman gemeld met een klacht over de gemeente. De man heeft bezwaar gemaakt tegen het innen van parkeergeld na 24:00 uur in de nacht van zaterdag op zondag. Op de desbetreffende parkeermeter staat dat op zon- en feestdagen van 12:00 tot 24:00 uur parkeer...
-
Een vrouw vraagt een parkeervergunning aan voor een gebied waar een zogenaamd nulplafond van kracht is. Dit betekent dat er geen parkeervergunningen worden afgegeven voor het betreffende gebied. De aanvraag wordt daarom afgewezen. Zij legt dit voor aan de ombudsman. Deze kan niets voor de vrouw b...