-
Een man bewoont een monument in stadsdeel Zuid. Omdat er een wijziging van de splitsingsakte ophanden is, heeft hij de bouwtekeningen van het pand nodig. Bij navraag krijgt de man te horen dat de tekeningen niet meer bestaan. Later verneemt hij dat ze niet zijn gedigitaliseerd en daarom niet besc...
-
Een vrouw uit Groningen wil in verband met een baan naar een sociale huurwoning in Amsterdam verhuizen. Graag zou zij in aanmerking komen voor urgentie. Zij neemt daartoe contact op met de gemeente Groningen, de gemeente Amsterdam en Woningnet en krijgt verschillende adviezen. Zij legt de zaak aa...
-
Een hulpverlener vraagt de ombudsman om bemiddeling namens een alleenstaande vrouw. In het najaar van 2018 is haar een urgentie geweigerd, omdat de vrouw geen bijzondere bijstand (woonkostentoeslag) ontving. Daarop besluit de vrouw een aanvraag in te dienen. Op die aanvraag heeft de vrouw verder ...
-
Een vrouw dient een klacht in over de gemeente Amstelveen, omdat de termijn waarbinnen zij een reactie had moeten krijgen op haar Wob-verzoek is verstreken. De vrouw heeft half november een Wob-verzoek ingediend naar aanleiding van de brand in de St. Urbanuskerk en haar vermoeden dat de brandweer...
-
Een man dient een kwijtscheldingsverzoek in voor de gecombineerde aanslag gemeentebelastingen. Na een jaar heeft hij nog geen bericht ontvangen van de afdeling Belastingen. De ombudsman stuurt zijn klacht door naar Belastingen. Als hij het niet eens is met de afwikkeling van zijn klacht kan hij w...
-
Een man uit Zaanstad maakt melding van het te laat informeren van klanten aangaande de verhoging van de tarieven van kringloopenergie door het bedrijf HVC. Omdat het stadsverwarming betreft is er ook geen keuzevrijheid. Hij dient een klacht bij de ombudsman in. Nu de man de gemeente Zaanstad nog ...
-
Een vrouw ontvangt een naheffingsaanslag parkeerbelasting. Zij tekent bezwaar aan tegen de bon per e-mail, maar dat wordt niet geaccepteerd. Zij wendt zich tot de ombudsman die informeert bij de gemeente. Deze laat weten dat het bezwaarschrift inmiddels in behandeling genomen is. De ombudsman slu...
-
Een man belt naar de ombudsman. Hij vraagt om hulp nu zijn aanvraag omgevingsvergunning buiten behandeling is gelaten en hij hoge legeskosten moet betalen. Ook zou volgens de man het bezwaar hiertegen niet in behandeling zijn genomen. Hij vertrouwt het allemaal niet meer. De ombudsman begrijpt da...
-
Een vrouw uit Amsterdam belt de ombudsman met het volgende. Naar aanleiding van een ingebrekestelling heeft ze een dwangsom van € 80 toegekend gekregen. Het juridisch bureau van haar gemeente stelt nu dat ze, alvorens ze dit kunnen overmaken, een kleurkopie van haar bankpas moet sturen. Mevrouw h...
-
Een man belt naar de ombudsman. Hij vraagt om hulp omdat zijn woning niet goed zou zijn afgestemd op zijn medische beperkingen en de situatie zeer gevaarlijk is. De ombudsman krijgt vervolgens ook foto’s toegestuurd. Het ziet er inderdaad niet veilig uit en om die reden vraagt de ombudsman de gem...
-
Een vrouw wordt ernstig ziek en maakt daardoor extra medische kosten in verband met de behandeling en de bijbehorende reizen. Ze is bovendien chronisch ziek en rolstoelafhankelijk. Ze geeft deze extra kosten op bij de Belastingdienst en ontvangt een teruggave inkomstenbelasting van ongeveer €300,...
-
Een heer uit het oosten van het land meldt de ombudsman dat hij een aanmaning met bijkomende kosten heeft ontvangen voor de achterstallige betaling van een opgelegde naheffingsaanslag (nha) parkeerbelasting. Hij betwist de nha op zich niet maar stelt die nooit te hebben ontvangen. Hij maakt bezwa...
-
De bijstandsuitkering van een vrouw is beëindigd. Tegen dit besluit heeft haar advocaat een bezwaarschrift ingediend en de vrouw heeft vervolgens weer een bijstandsuitkering aangevraagd. De gemeente heeft niet op deze aanvraag gereageerd. De vrouw dient nogmaals een aanvraag in en stelt, op basis...
-
Een vrouw is werkzaam als zelfstandige met behoud van uitkering. Zij krijgt van de gemeente Amsterdam kwijtschelding voor betaling van de gemeentelijke belastingen, maar vangt bot bij Waternet, dat voor het waterschap de waterschapsbelasting int. De vrouw begrijpt deze discrepantie niet en vindt ...
-
Een jonge vrouw meldt zich bij het Fietsdepot omdat haar fiets is weggeknipt. Na betaling mag ze deze zelf ophalen van het terrein. Maar als ze met haar fiets het terrein af wil lopen is het afsluithek dicht en blijkt ze te zijn ingesloten op het terrein. Omdat ze niemand kan vinden om haar naar ...
-
Een man doet regelmatig een melding bij stadsdeel Noord over het rijden van fietsers en scooterrijders op een voetpad langs een sloot. De afdeling Handhaving sluit een melding van de man af met de mededeling dat op de locatie geen overtredingen zijn waargenomen. De man legt zijn klacht voor aan d...
-
Een man heeft al geruime tijd geleden een aanvraag gedaan voor het afkopen van de erfpacht voor zijn woning maar ontvangt geen reactie van de gemeente. De ombudsman stuurt zijn klacht door naar het bureau Erfpacht met het verzoek de man een antwoord te sturen op zijn aanvraag. Korte tijd later on...
-
Een vader vindt dat Veilig Thuis onjuist heeft gehandeld na een zorgmelding van de school van zijn kind. Hij is hierover in gesprek met Veilig Thuis. De man en Veilig Thuis vragen de kinderombudsman om een bemiddelende rol te spelen. Er wordt besloten dat Veilig Thuis schriftelijk reageert op de ...
-
Een vrouw dient een schadeclaim in omdat als gevolg van losliggende straatstenen haar auto is beschadigd. Hoewel er geen inhoudelijk bewijs kan worden overlegd besluit de schadebehandelaar van VGA Verzekeringen (het verzekeringsbedrijf van de gemeente Amsterdam) in overleg met het betrokken stads...
-
Een man wendt zich tot de ombudsman met een klacht over de aanvraag van een gehandicaptenparkeerkaart. Er gaat van alles fout. Meneer heeft bezwaren ingediend, maar geen enkele reactie ontvangen van de gemeente. De ombudsman meldt hem dat hij zijn klacht heeft doorgestuurd naar de gemeente. Als d...
-
Een winkelier uit de Rivierenbuurt beklaagt zich over de troep die zich opstapelt naast een vuilcontainer. Na een week wachten op opruimen door de gemeente ligt de berg vuil regelmatig tot aan zijn deur. Hoewel soms uit het achtergelaten afval blijkt van wie het afkomstig is weigert de gemeente v...
-
De fietsen van een gezin uit de Amsterdamse wijk De Pijp worden op een ochtend door de gemeente uit een fietsenrek voor hun woning verwijderd. De schade aan de fietsen wordt vergoed en de fietsen keren terug bij de familie. De schrik zit er echter goed in. Uit voorzorg stallen zij hun fietsen, wa...
-
Een man heeft een klacht over de mogelijkheid op de website van de gemeente een mail te sturen aan een wethouder. De mogelijkheid suggereert volgens hem dat de burger rechtstreeks kan communiceren met de wethouder. Niet alleen krijgt de man pas na een maand een antwoord op zijn mail, maar blijkt ...
-
Een vrouw wendt zich tot de ombudsman, omdat zij meerdere malen ten onrechte een naheffingsaanslag parkeerbelasting heeft ontvangen. Volgens haar heeft de de gemeente een verkeerd kenteken ingevoerd. De ombudsman stuurt haar klacht door naar Parkeerdiensten Amsterdam, met het verzoek die in behan...
-
Een vrouw koopt een nieuwbouwappartement op erfpachtgrond. In maart 2018 dient zij een aanvraag in voor de afkoop van eeuwigdurende erfpacht. Begin 2019 vraagt de afdeling Erfpacht om de aanvraag te annuleren en een nieuwe aanvraag in te dienen in het overstapportaal, zodat de aanvullende korting...