-
Een Almeerse vrouw wendt zich tot de ombudsman met onduidelijke informatie. Duidelijk is wel dat ze meerdere aanvragen bijzondere bijstand heeft ingediend en ook dat ze de gemeente een ingebrekestelling heeft gestuurd omdat de besluiten op de aanvragen uitbleven. Omdat haar informatie deels onlee...
-
Een vrouw mag op grond van formele criteria niet meedoen aan een inschrijving voor bepaalde werkzaamheden. Zij beklaagt zich hierover bij de afdeling inkoop. Het systeem zou te weinig maatwerk bieden. Zij wendt zich tot de ombudsman. De ombudsman biedt aan te bemiddelen, maar mevrouw kiest voor e...
-
Een man uit Almere legt een aantal zaken aan de ombudsman voor. Volgens hem is er bij de WOZ-waardebepaling geen rekening gehouden met de staat van zijn woning. Hij is hiertegen in beroep gegaan, maar heeft geen antwoord gekregen van Almere. Hij zegt op zijn bezwaren over voorgaande jaren evenmin...
-
Door een scanfout ontvangt een inwoner van Amsterdam ten onrechte een naheffingsaanslag. Ook na het indienen van bezwaar volhardt de gemeente. De man wendt zich tot ombudsman, die de zaak voorlegt. De gemeente erkent dat dit niet had moeten gebeuren, maakt excuses naar de man, en scheldt zijn nah...
-
Een man dient bij de gemeente Amsterdam een melding in over de staat van onderhoud van een brug in zijn omgeving. Hij ontvangt een standaardantwoord waarin staat dat hij binnen drie weken een reactie ontvangt. Als hij binnen die termijn niets heeft gehoord, dient hij een klacht in. Ook dan duurt...
-
In de zomer van 2016 ontvangt de ombudsman kort na elkaar drie klachten over het hanteren van de beslagvrije voet en het inhouden van het vakantiegeld van een bijstandsgerechtigde. Eén van de drie zaken gaat over het volgende: De gemeente houdt vanaf maart 2014 vanwege een terugvordering maandeli...
-
Een man laat de ombudsman per mail weten dat de reparatie van een bepaalde lantaarnpaal al acht maanden op zich laat wachten. Na zijn eerste melding krijgt hij te horen gekregen dat het vier tot acht weken kan duren voor de lantarenpaal is gerepareerd. Daarna blijft het stil. Hij ontvangt enkele ...
-
Bewoners van de Nieuwe Spiegelstraat ondervinden al enige tijd overlast van een verbouwing van een kelder. Er zijn vragen over de verstrekking van de vergunning door de gemeente en bewoners maken zich zorgen om het ontstaan van inwendige en frontale scheuren in hun woning. De klacht komt bij de o...
-
Een inwoner van Zaanstad is al sinds augustus 2015 bezig om een oplossing te vinden voor de overlast van een boom. Doordat de wortels de stoeptegels optillen ontstaat met name voor ouderen een gevaarlijke situatie. Omdat zijn meldingen niet leiden tot een oplossing dient hij rond 1 april 2016 een...
-
Een man wil niet meedoen aan de systemen van de overheid. Hij leeft op basis van een soort ruileconomie, maar als hij medische hulp nodig heeft ontvangt hij een rekening van het ziekenhuis. Hij vraagt de ombudsman om hulp. De ombudsman ontvangt de man, bespreekt zijn situatie, en legt de mogelijk...
-
Een inwoner van Stadsdeel Zuid dient een klacht in over een kruispunt in zijn woonomgeving. Hij zegt dat het niet veilig is; er vinden met grote regelmaat aanrijdingen plaats. Met uitzondering van een ontvangstbevestiging krijgt hij geen reactie. Vier maanden na het indienen van de klacht vraagt ...
-
Een man stuurt een korte brief aan de ombudsman die diverse vragen oproept. Om die reden vraagt de ombudsman de man hem te bellen of naar het spreekuur te komen zodat hij zijn vraag kan toelichten. Ondanks de brief van de ombudsman reageert de man niet. Er lijkt sprake te zijn van onenigheid te z...
-
Een man ontvangt in oktober 2015 een aanmelding voor deelname aan een module Werk en Re-integratie. In de maanden daarna hoort hij daar niets meer over. De man informeert zelf in december en januari bij de gemeente naar de start van het traject. De klantmanager laat eerst weten dat hij hem zo sne...
-
Een Amsterdammer heeft een al jarenlang slepend conflict met de gemeente (WPI) en UWV. Zowel de Nationale ombudsman als de Amsterdamse ombudsman is hierbij betrokken geweest. In juni 2016 mailt de man de gemeente met een toonzetting die zodanig is dat de gemeente hem een schrijfverbod van zes maa...
-
Een vrouw belt naar het telefonisch spreekuur van de ombudsman omdat de gemeente Zaanstad haar uitkering heeft geblokkeerd. In eerste instantie weet ze niet wat de reden daarvan is maar al snel blijkt dat er onduidelijkheid bestaat over haar arbeidsinkomsten in februari 2016. De gemeente vraagt h...
-
Een marktverkoopster heeft twee waarschuwingen van Marktwezen gekregen over dat ze teveel ruimte inneemt met haar spullen op de Noordermarkt. In de brief van Marktwezen staat dat bij een derde overtreding haar marktvergunning wordt ingetrokken.Ze heeft twee brieven geschreven waarin ze aangeeft h...
-
Een inwoonster van stadsdeel West heeft een klacht ingediend over het groenonderhoud door de gemeente. Volgens haar hebben de medewerkers van het stadsdeel planten en bloemen weggemaaid en bovendien snoeiafval en vuil in haar straat achtergelaten. Behalve een standaard ontvangstbevestiging ontvan...
-
Een inwoonster van Almere vraagt de ombudsman per brief om bemiddeling bij de afdeling Werk en Inkomen van Almere. Onder meer door een verrekening van een oude schuld heeft zij geen geld meer om van te leven. Een protestbrief hierover aan Almere is nog niet beantwoord. Daarnaast schetst zij haar ...
-
Een vrouw vertelt de ombudsman dat zij door overlast van haar onderburen niet meer in haar woning slaapt, maar op zolder. Ze heeft dit probleem een half jaar eerder ook al aan bij de ombudsman aangekaart. De ombudsman biedt aan om samen met een hulpverleenster die al eerder van deze zaak op de ho...
-
Een inwoner van Amsterdam Noord heeft een bijstandsuitkering, in aanvulling op zijn inkomsten als zelfstandige. Zijn zeventienjarige dochter volgt een gespecialiseerde MBO-opleiding aan het ROC in Hoofddorp. Zij komt komt vanwege haar leeftijd niet in aanmerking voor studiefinanciering met bijbeh...
-
De ombudsman ontvangt een noodkreet van moeder die in financiële problemen is geraakt sinds haar uitkering is verminderd door toepassing van de Kostendelersnorm. Zij leeft van een WPI-uitkering en 24 jarige inwonende zoon. Deze zoon heeft onregelmatig werk en heeft dus niet altijd inkomen. Bovend...
-
Een man meldt de ombudsman al jarenlang overlast van een naburige horecagelegenheid te ondervinden. Hij heeft hier ook al jarenlang vele meldingen over gedaan. Uiteindelijk heeft de afdeling Handhaving en Toezicht van de gemeente diverse onderzoeken gedaan. Zij hebben daarbij niet tot nauwelijks ...
-
Een man klaagt over schuldulpverlener Doras. Hij zegt dat hij rond moet komen van €650- per maand en dat daar nog alles van betaald moet worden. Hij heeft ook schulden, die bedragen lopen alleen maar op. Hij overziet het allemaal niet meer. De ombudsman neemt contact op met Doras en WPI. Hij vraa...
-
Een Amsterdamse bijstandsgerechtigde loopt een achterstand in zijn betalingen aan de zorgverzekeraar op waarmee de gemeente een collectief contract heeft gesloten. Dit gebeurde in de periode waarin hij nog zelf de premie betaalde. De zorgverzekeraar schakelt een deurwaarder in. De specificatie va...
-
Een inwoonster van Almere vraagt begin november 2015 bijzondere bijstand aan voor vloerbedekking en een fiets. Ze heeft hierover in november nog telefonisch contact. Tot haar verbazing ontvangt ze in januari 2016 geen besluit, maar een bevestiging van intrekking van de aanvraag van de gemeente. D...