-
Een man uit Noord-Holland heeft een Europese gehandicaptenparkeerkaart (GPK - waarmee je mag parkeren op gehandicaptenparkeerplaatsen). Hij kan zich niet vinden in de procedure voor het aanvragen van een digitale parkeerkaart waarmee GPK houders die Amsterdam bezoeken hier op alle fiscale plaatse...
-
Een vrouw vertelt dat er zand in de waterleiding zit, daardoor heeft zij en ook vijf buren al twee weken last van een verminderde of geen waterdruk. Ook doet de HR ketel het niet, waardoor er problemen ontstaan met verwarming en warm water. Een bedrijf dat in opdracht van de gemeente werkte, heef...
-
Een vrouw uit Amsterdam beklaagt zich over de gemeente Amsterdam die haar bedrijfsvergunning heeft ingetrokken. De ombudsman maakt uit de bijlagen die zij meestuurt op dat de bestuursrechter recentelijk uitspraak over deze zaak heeft gedaan. Uit deze uitspraak blijkt dat het stadsdeel haar uit he...
-
Een alleenstaande vrouw met twee kinderen uit Zaandam vertelt tijdens het inloopspreekuur dat op haar uitkeringsspecificaties twee inhoudingen staan. De vrouw vraagt uitleg aan haar behandelaar, maar krijgt alsnog geen duidelijkheid hierover. De vrouw zegt dat zij door de inhoudingen haar vaste l...
-
Een vrouw wendt zich tot de ombudsman omdat haar melding over een loszittende straatput nog niet tot een oplossing heeft geleid en vraagt de ombudsman of hij de gemeente misschien achter haar vodden aan wil zitten om het probleem te verhelpen. De put ligt niet alleen los en maakt geluid, maar he...
-
een man ontvangt in 2013 een besluit op bestuursdwang waarin hij door het stadeel wordt gedwongen een trailer met daarop een zeilboot te verwijderen. Deze trailer is geplaatst op de waterkering tegenover zijn perceel. Op 2 juli 2013 wordt zijn bezwaar hiertegen door het stadsdeel ongegrond verkla...
-
Een man wendt zich al jaren met enige regelmaat tot de ombudsman om hem op hoogte te stellen van zijn situatie. Dit doet hij middels handgeschreven brieven, die hij dan persoonlijk bij de ombudsman afgeeft. Dit keer vertelt hij onder meer dat hij ernstig ziek is en maakt de ombudsman op, dat ook ...
-
In maart 2014 doet een man melding van lekkage in een garagebox, welke hij huurt van de gemeente, de dienst IVV, afdeling Parkeergebouwen. In november 2014 krijgt hij per mail te horen dat hij de lekkage moet melden bij de eigenaar (een woningcorporatie) van het pand boven de garage.
Welke wonin...
-
De gemeente Amsterdam wil naar aanleiding van het onderzoek van Bureau Integriteit personen die betrokken zijn bij re-integratietrajecten betrokken zijn, de gelegenheid bieden om hun eigen verhaal te doen. Om de onafhankelijkheid te waarborgen zullen deze gesprekken worden gehouden door de Gemeen...
-
De partner van een man uit Almere wendt zich tot de ombudsman. De man is door ziekte uitgeschreven uit de Gemeentelijke Basisadministratie en verblijft in een verpleeghuis. De gemeentelijke belastingen worden zoals gebruikelijk automatisch van zijn rekening geïncasseerd.
In november 2014 ontvangt...
-
Een vrouw uit Amsterdam belt de ombudsman en schetst de situatie met haar huiseigenaar.
Van begin af aan, zo’n 18 jaar geleden, zijn er al problemen met achterstallig onderhoud en ondervindt de vrouw overlast. De overlast bestaat op dat moment uit geluidsoverlast (wegens illegale verhuur van de e...
-
Op woensdag 18 maart 2015 heeft de ombudsman een bezoek aan de Stadsbank van Lening gebracht. Na een rondleiding door het prachtige gebouw aan de Nes, waar onder meer de Veilingzaal bezichtigd werd, volgde een enthousiaste uitleg over de werkwijze rondom het belenen van panden waarbij werd gedemo...
-
Een vrouw wendt zich namens haar man tot de ombudsman en beklaagt zich over Dienst Wonen Amsterdam. Het echtpaar woont ruim 10 jaar in een koopwoning op de eerste etage. Ten gevolge van een ongeluk heeft de man problemen met traplopen. Het echtpaar is met spoed op zoek naar een lager gelegen (huu...
-
Een huurder van een opslagruimte in Amsterdam beklaagt zich bij de Gemeentelijke Ombudsman over twee lekkages die in zijn toenmalige opslagruimte plaatsvonden. De eerste lekkage vond in 2013 plaats waarbij er een schade van €3.600 ontstond.. Deze schade weerd vastgesteld door een verzekeringsmaa...
-
Een vrouw maakt gebruik van Aanvullend Openbaar Vervoer door de gemeente. Ze is geïndiceerd voor direct deur tot deur vervoer door Transvision, dus zonder tussenstops voor andere passagiers. Ze heeft zich bij Transvision beklaagd over met name het gedrag van de chauffeurs. Die komen volgens haar ...
-
Een man wendt zich tot de ombudsman, omdat DWI zijn klacht van 17 december 2014 niet binnen de termijn van 6 weken beantwoordt. De ombudsman doet navraag bij DWI en verneemt dat de klacht per brief van 17 februari 2015 is afgehandeld. In de klachtafhandeling biedt DWI excuses aan voor de late rea...
-
Een man uit Amsterdam wendt zich tijdens het inloopspreekuur tot de ombudsman en haalt de onderstaande punten aan:
1. Bejegening baliemedewerkster DWI
Op 8 september 2014 meldt hij zich bij de balie van het UWV inzake het aanvragen van een Wwb- uitkering. Omdat hij een verlopen paspoort heeft, ko...
-
Een man beklaagt zich bij de ombudsman en zegt tweemaal een klacht te hebben ingediend, maar behalve een ontvangstbevestiging geen reactie te hebben ontvangen. Zijn klachten zijn van 27 januari en 29 januari 2015. Inhoudelijk gaat het over graafwerkzaamheden in het trottoir zonder dat er vooraf c...
-
Een Zaans echtpaar wendt zich tot de ombudsman met een klacht over de telefonische afwijzing van een verzoek aan Zaanstad. Zij vertellen dat na vernieuwing van de riolering in de straat de inrichting is gewijzigd. Zij kunnen nu niet meer rechtstreeks naar hun auto lopen omdat de tussenvoetpaden ...
-
Een alleenstaande moeder bezoekt het spreekuur van de ombudsman met het volgende:
Haar bijstandsuitkering is per 1 januari 2015 verlaagd en volgens haar klopt dat niet. Zij komt er met de betrokken ambtenaar van DWI niet uit.
De ombudsman legt aan de hand van de specificaties uit, dat door de Par...
-
Een kind heeft angsten. Na meerdere therapieën is hij nog steeds bang. Zijn moeder vindt zelf via via een nieuwe Jeugd GGZ behandelaar. Zij vraagt vervolgens de huisarts via e-mail om een verwijzing ten behoeve van de vergoeding van de behandeling. Mede op basis van de verslagen van eerdere behan...
-
In het kader van de herprofilering van de hele buurt hebben alle bewoners in de straat van een echtpaar een extra strook tuingrond van de gemeente gekocht. Nadat ze op hun aangekochte stuk tuingrond een patio hebben gebouwd, blijkt uit de hermeting van de nieuwe erfgrens dat de grens verkeerd lig...
-
Een vrouw wendt zich tot de ombudsman met een klacht over defecte lantaarnpalen en de telefonische bereikbaarheid van de gemeente. Zij heeft diverse meldingen gedaan en ontvangt een mededeling dat de palen zijn gerepareerd. Op de vraag of zij tevreden is, geeft zij aan dat nog niet alle palen het...
-
Een vrouw huurt sinds 2013 een appartement. Zij heeft haar adreswijziging destijds online aan Waternet doorgegeven. Desondanks stuurt Waternet de facturen watergeld naar de eigenaar op zijn adres in Portugal. De vrouw betaalt de rekeningen en geeft de adreswijziging opnieuw online door. Toch blij...
-
In november 2013 vraagt een Amsterdammer bijstand aan. Hij krijgt een keer een voorschot, maar ontvangt geen besluit op zijn aanvraag. Vervolgens krijgt hij wel in maart 2014 een aanmaning vanwege de terugbetaling van het voorschot. Dan hoort hij ook dat zijn aanvraag buiten behandeling is gestel...